Sökning: "vad innebär det att ha ett barnperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden vad innebär det att ha ett barnperspektiv.

  1. 1. Definitionens makt : En diskurspsykologisk analys om barnperspektivets betydelse för utfallet i rättssalen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Pernilla Löfling; [2023]
    Nyckelord :Våldtäkt mot barn; barnperspektivet; barn i rättsprocess;

    Sammanfattning : Den som har blivit utnyttjad, skadad och kränkt av en annan människa har rätt till juridisk rättvisa (Carlsson, 2004). Detta innebär att varje individ skall kunna få återupprättelse eller gottgörelse i juridisk mening, det som gjorts fel mot henne ska rättas till. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever - ett snabbare spår genom skoltiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Norrman; Jaana Nyman; [2021-08-05]
    Nyckelord :särskilt begåvade; acceleration; berikning; coachning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : Abstract Specialpedagogiska insatser ska stödja elever i svårigheter och utveckla skolan till en plats där alla elever blir sedda och bemötta utifrån sina behov. Särskilt begåvade elever upplever att de får arbeta i en för långsam arbetstakt och behöver vänta in sina klasskamrater då de skulle kunna få arbeta snabbare och nå längre kunskapsmässigt (Kullander, 2014). LÄS MER

  3. 3. VAD INNEBÄR BARNETS BÄSTA? En kvalitativ studie om familjerättssekreterares upplevelser att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marwa Al Moughabat; [2021-05-31]
    Nyckelord :barnets bästa; familjerätten; familjerättssekreterare; vårdnadsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram familjerättssekreterares upplevelser av att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar. För att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar utgick studien från en kvalitativ ingång. Empirin utgjordes av fem semistrukturerade intervjuer i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och delaktighet i förskolan : En studie baserad på förskolepersonals och barns uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Torgrimsson; Elisabet Wappsell; [2021]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskola; förskolemiljö; förskollärare; inflytande; inkludering; planering; stark och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal på olika förskolor arbetar för att ge barn möjlighet till inkludering och delaktighet, men även kunna ge dem en chans till att ha ett inflytande på förskoleverksamheten. I studien genomfördes semi-strukturerade intervjuer med personal från tre förskolor. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar inte bara om att ha tak över huvudet och mat" : En kvalitativ intervjustudie av hur socialsekreterare i en kommun tolkar och använder sig av barnperspektivet inom ekonomiskt bistånd

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Suada Kurjak; [2020]
    Nyckelord :child perspective; best interest of the child; the child convention; social workers; financial aid; barnperspektiv; barnets bästa; barnkonventionen; handläggare; ekonomiskt bistånd;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att bidra till ökad kunskap och förståelse för hur handläggare inom ekonomiskt bistånd tolkar begreppet barnperspektiv samt undersöka om och hur barnperspektivet beaktas vid ärendehandläggning och beslutsfattande. För att besvara syftet användes kvalitativ metod och intervjuer med fyra handläggare inom en kommun. LÄS MER