Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbetsbelastning och personlighet : En sambandsstudie om högstadielärares upplevda arbetsbelastning och personlighetsdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Evelina Blomqvist Storm; Andreas Edvartsen; [2023]
    Nyckelord :Personlighet; femfaktorteorin; upplevd arbetsbelastning; QWI; högstadielärare;

    Sammanfattning : Introduktion: Grundskollärare är ett yrke där hög upplevd arbetsbelastning är vanligt. Negativa följder kring den mentala hälsan kan uppstå hos arbetare som erfars högarbetsbelastning. LÄS MER

  2. 2. Hur nöjda är banksektorns kunder efter lanseringen av digitala banktjänster? : En kvantitativ studie med fokus på kundnöjdhet i olika generationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alice Berntsson; Frida Sammils; [2023]
    Nyckelord :Digitalization in bank; customer satisfaction; generation theory and banking industry; Digitalisering i banker; kundnöjdhet; generationsteori och banksektorn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn som så många andra sektorer har omfattats av samhällets digitala resa. Resan handlar om hur det digitala har fått en allt större roll i samhället. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Julia Nordin; Emilia Tušetić; [2023]
    Nyckelord :Country-of-origin; brand loyalty; price sensitivity; attitudinal attachment; behavioral loyalty; food; food brands; Country-of-origin; varumärkeslojalitet; priskänslighet; attitydfäste; beteendelojalitet; livsmedel; livsmedelsvarumärken;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  4. 4. ESG-betygets validitet och förmåga att representera brister i företagens ansvarstagande för hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Berglund; Elin Nyström; [2022]
    Nyckelord :ESG Score; CSR; social dimension; controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; ESG-betyg; CSR; sociala dimensionen; kontroverser; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Pålitliga ESG-betyg är en förutsättning för bedömning av företagens hållbarhetsarbete. Forskare har ifrågasatt betygens validitet, vilket lett till en ny ESG-metodologi, där kontroverser används som en proxy för bristande ansvarstagande. LÄS MER

  5. 5. Bolagsstyrning, hållbarhetsredovisning och skatteplanering: En studie över 465 europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Engdahl; Hampus Hedquist; [2022]
    Nyckelord :corporate governance; tax avoidance; corporate social responsibility; skatteplanering; bolagsstyrning; hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Syfte: Företagens sociala ansvarstagande i samhället diskuteras flitigt och frågan om CSR har blivit en viktig fråga för företag och dess intressenter. Detta har fått en vidare effekt genom att företagens ansvar gentemot samhället och miljön riktat fokus på företagens betalda skatt som del i dess ansvar. LÄS MER