Sökning: "varumärken b"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden varumärken b.

  1. 6. Varumärkespåverkan i sociala medier : Hur varumärkescommunities på Facebook påverkar konsumentrelationer och varumärken

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Hampus Blomberg; Christina Wiklund; [2014]
    Nyckelord :Marknadsföring; Varumärke; Konsumentrelationer; Sociala medier; Facebook;

    Sammanfattning : Som den största webbaserade portalen har Facebook blivit en viktig plattform för många företag. Ett enkelt sätt att kommunicera med sina kunder är genom att företaget administrerar sitt egna varumärkescommunity på Facebook. LÄS MER

  2. 7. The hero is in the eye of the beholder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sigrid Körling; [2014]
    Nyckelord :James Bond; kritisk diskursteori; Maktanalys; Identitet; varumärkesidentitet; filmrecenssioner; dagspress;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka huruvida filmrecensioner i dagspress kan användas som en plattform för maktutövande med exemplet utvalda James Bondfilmer mellan 1979-2012.Mitt syfte med uppsatsen är således att diskutera hur massmedier behandlar ett utvalt populärkulturellt fenomen, i detta fall James Bondfilmerna, över en tidsaxel. LÄS MER

  3. 8. Bedömning av särskiljningsförmåga : Specifikt om bedömningar av sammansatta ordvarumärken bestående av beskrivande beteckningar och geografiska namn i svensk varumärkesrätt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Claes Svensson; [2014]
    Nyckelord :särskiljningsförmåga; ordvarumärken; sammansatta ordvarumärken; beskrivande beteckningar; geografiska namn;

    Sammanfattning : Ett förekommande problem i den svenska varumärkesrätten rör bedömning av särskiljningsförmåga för vissa varumärken. I fråga om ordmärken som består av en sammansättning av beskrivande beteckningar och geografiska namn tycks Patent- och Registreringsverket och Patentbesvärsrätten ha olika uppfattningar om hur särskiljningsförmåga för sådana ska bedömas. LÄS MER

  4. 9. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER

  5. 10. The semiotics of descriptiveness - An analysis of the registrability of neologisms as trade marks in the European Union

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emil Albihn Henriksson; [2011]
    Nyckelord :EU-rätt; EU-law; förmögenhetsrätt; immaterialrätt; intellectual property law; semiotics; semiotik; trade mark law; varumärkesrätt; neologisms; neologismer; särskiljningsförmåga; distinctiveness; descriptiveness.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten inom den Europeiska Unionen förbjuder registreringen av varumärken som är beskrivande för varan eller tjänsten, eller en av dess egenskaper, för vilket varumärket ansöks. Kravet har ansetts vara en undergrupp till det generella kravet på att ett varumärke måste ha särskiljningsförmåga, som krävs för att uppfylla det grundläggande syftet med varumärken, nämligen att identifiera ursprung. LÄS MER