Sökning: "20-30 år"
Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser innehållade orden 20-30 år.
1. Dålig stämning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsföring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Som svar på den långa traditionen av mejerikonsumtion producerar varumärket Oatly alternativa produkter framställda på havre (Oatly, u.å). LÄS MER
2. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER
3. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER
4. All publicitet är bra publicitet, eller?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en bredare bild av varumärkeskommunikation med fokus på sambandet mellan provokativ marknadsföring samt attityder och beteenden. Frågeställningarna är utformade för att undersöka potentiella konsumenters upplevelser av provokativ marknadsföring och hur de talar om det i förhållande till varumärket. LÄS MER
5. Utvärdering av driftdata i fullskala för minimering av lustgasutsläpp på Henriksdals Reningsverk
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Lustgas är en växthusgas, ca 300 gånger mer potent än koldioxid och som har potential att bryta ned ozonlagret med sin livslängd på 120 år i atmosfären. Lustgasutsläppen beräknas ha ökat med mellan 20–30% sedan förindustriell tid vilket tros bero på en ökad användning av konstgödsel i jordbrukssektorn men en del av all lustgas som bildas kommer från avloppsreningsverk vilka står för ca 1,6% av lustgasavgången till atmosfären där Henriksdals reningsverk bidrar med lustgasproduktion. LÄS MER