Sökning: "Agneta Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Agneta Lärare.

  1. 1. Matematikundervisning för att möta elevers olika behov : En intervjustudie med högstadielärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Agneta Andersson; [2022]
    Nyckelord :pedagogiska anpassningar; professionellt kollegialt lärande; matematikundervisning på högstadiet; sociokulturellt perspektiv; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur lärare på högstadiet anpassar sin matematikundervisning när deras elever riskerar att inte nå kunskapsmålen samt hur lärarna ser på sitt eget lärande om anpassningar av undervisningen. Studiens frågeställningar har utgått ifrån det sociokulturella perspektivet som lägger stor vikt vid att lärande sker i ett socialt sammanhang och förmedlas med hjälp av medierande verktyg. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i kombination med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agneta Karlsson; Kristina Svensson; [2019]
    Nyckelord :formativ bedömning; digitala verktyg; en-till-en; digitalisering;

    Sammanfattning : Studien undersöker lärares erfarenheter av vilka möjligheter och svårigheter det finns med att arbeta med formativ bedömning i kombination med digitala verktyg, samt hur de upplever att arbetssättet påverkar elevernas lärprocess. Studien är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare på grundskola och gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Lärares lärande i förbättringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agneta Edman; [2019]
    Nyckelord :analytisk intervju; beprövad erfarenhet; erkännande; förbättringsarbete; kollaborativt lärande; kollegialt lärande; kontinuitet; narrativ intervju; praktikgemenskap; profession; samspel; skolutveckling; språkutveckling; utvecklingsarbete; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Det här är en studie av förbättringsarbete på en gymnasieskola, exemplifierat av ett språkutvecklingsprojekt. Det övergripande syftet med texten är att tolka och förstå lärarnas lärande inom utvecklingsprojektet. LÄS MER

  4. 4. Äger eller suger? : En studie av elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Fahlesson; Agneta Bergelin; [2019]
    Nyckelord :analysis; aspects of participation image; digital educational material; digital educational tools; digitalisation; engagement; equal education; inclusion; participation; participation model; recognition; autonomi.; bildanalys; delaktighet; delaktighetsaspekter; delaktighetsmodellen; digitala läromedel; digitalisering; engagemang; erkännande; inkludering; likvärdig utbildning; tillgänglighet; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Abstrakt   Detta examensarbete handlar om att genomföra en kvalitativ fallstudie och med hjälp av metoderna bildanalys och gruppintervjuer öka kunskapen om elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel. I studien ingick 18 elever i årskurs 4 i en skola i norra Sverige samt deras tre undervisande lärare. LÄS MER

  5. 5. Extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet.

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Karin Bernwald; Agneta Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Extra anpassningar. särskilt stöd; fritidshem; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Studien behandlar området extra anpassningar och särskilt stöd inom fritidshemmets verksamhet. I arbetet undersöks hur pedagoger i fritidshemmet upplever sitt arbete med elever som är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Metoden som används vid undersökningen är kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER