Sökning: "Beteckningar"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet Beteckningar.
1. Vad sägs om ungdomar? : En Diskursanalys av Ungdomsbegreppet i Kommunal Kontext
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vilka framställningar som finns om ungdomar i ungdomspolitiskaprogram från fem stycken kommuner. Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen ärdiskursanalys. LÄS MER
2. Encouraging Recycling in Co-living : A Redesigning of Sorting Bins
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : There is an inefficiency of waste management in co-living spaces for students, emphasizing the importance of proper waste sorting. A multifaceted research methodology was initiated with a literature review to understand existing waste management solutions and how they work as a system, followed by attribute studies pivotal for co-living spaces. LÄS MER
3. Evaluation of an Iterative Prototyping Notation for Novice Programming of Full-stack Interactive Applications
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The subject of iterative prototyping with data is still in its infancy and problems arise when people with low programming skills aim to build a full-stack interactive web application on their own. This research attempts to evaluate how providing a framework with predefined notations and data structures can improve this process for novice developers. LÄS MER
4. ”Hon var förstås klädd i slitna jeans och hårdrockströja” : En kvalitativ textanalys om framställandet av kön och genus i läseboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Framställandet av kön och genus i läseboken utvecklas kontinuerligt och konstruerar normer. Detta är av intresse då läseboken är en central del av undervisningen som elever möter tidigt under sin skolgång. Barnlitteraturen som studerats, har förekommit under den egna verksamhetsförlagda utbildningen, under vårterminen 2021. LÄS MER
5. Youtuberska och bloggarinna : En korpusstudie i huruvida det sker nybildningar med de feminina suffixen -erska och -(ar)inna.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats studerar om de feminina suffixen -erska och -(ar)inna är produktiva, i ett visst material. Med produktiv menas i detta sammanhang att nybildningarna måste innehålla avledningar som inte tidigare använts. LÄS MER