Sökning: "C-uppsats skola"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden C-uppsats skola.

  1. 1. SSPF-samverkan som arbetsmetod : En kvalitativ studie om socialtjänstens, skolans, polisens ochfritidens syn på brottspreventiv samverkan kring ungdomaröver verksamhetsgränserna.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Hagström; Maja Hane; [2023]
    Nyckelord :SSPF-samverkan; skola; socialtjänst; polis; fritid;

    Sammanfattning : Då samverkan under den senaste tiden utvecklats till en mycket viktig byggsten i det socialaarbetet fann vi det intressant och givande att belysa just fenomenet samverkan i vår c-uppsats.Vi valde att rikta in oss på SSPF-samverkan vilket är en brottspreventiv samverkansmodellmellan socialtjänst, skola, polis och fritid som riktar sig mot ungdomar som befinner sig iriskzon att lagföras. LÄS MER

  2. 2. Läroplanen2011 : För enhållbar framtid?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

    Författare :Sandra Wärn; [2017]
    Nyckelord :Miljö; hållbarhet; läroplan; Lgr 11; Läroplanen 2011;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats undersöker   Läroplanen 2011, Lgr 11, och dess centrala innehåll som berör miljö och   hållbarhet. Lgr 11 har analyserats med hjälp av en för uppsatsen framtagen   analysmodell som sammanfattar de planetära gränserna, FNs globala   hållbarhetsmål och de svenska miljömålen i nio kategorier. LÄS MER

  3. 3. ”De e ju lite sunt förnuft å så...” : Om lärares perspektiv på fostran

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Maria Olsson; [2014]
    Nyckelord :Content analysis; curriculum theory; elementary school; fostran; interview; teacher; Fostran; grundskolan; innehållsanalys; intervju; lärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur lärare i årskurs 1, 3 och 6 i olika socioekonomiska områden resonerar kring fostran i skolan. Studien grundar sig i en fundering som framkom i och med min C-uppsats: hur ser lärare på begreppet fostran? I den svenska läroplanen talas det om en fostran som inte är definierad och då det är lärarna som senare ska implementera sin tolkning av begreppet i sin verksamhet, är det intressant att se hur lärare resonerar kring begreppet. LÄS MER

  4. 4. En skola i förändring : En undersökning av lokalpresens rapportering kring Gävle kommuns beslut att omorganisera skolan 2012/2013

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Marie-Louise Proos; [2013]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; Kent Asp; Dramaturgi; Lokalpress; Arbetarbladet; Gefle Dagblad; Gävle kommun; Lärarlegitimation;

    Sammanfattning : Titel: En skola i förändring - En undersökning av lokalpressens rapportering kring Gävle kommuns beslut att omorganisera skolan 2012/2013   Nivå: C-uppsats inom media och kommunikationsvetenskap Författare: Marie-Louise Proos Handledare: Gabor Bora Examinator: Mats Hyvönen Ämne: Lokalpressens rapportering kring Gävle kommuns beslut att omorganisera skolan 2012/2013. Syfte: Uppsatsens syfte är att se hur Arbetarbladets och Gefle Dagblads rapportering om grundskolan sett ut efter Gävle kommuns beslut att omorganisera skolan 2012/2013. LÄS MER

  5. 5. Elevers trygghet och tillgänlighet till elevhälsan : Ur skolpersonalens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Andersson; Marina Stalerova; [2012]
    Nyckelord :accessibility; student health; school personnel; support; safety; well-being; tillgänlighet; elevhälsa; skolpersonal; stöd; trygghet; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats var att undersöka hur skolpersonalen upplever det stöd som finns tillgängligt för eleverna på skolan. Studien genomfördes på en skola i Västsverige där tillvägagångssättet i studien var intervjuer med sex personer ur skolpersonalen. LÄS MER