Sökning: "Child language acquisition"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden Child language acquisition.

  1. 6. Jag skriver, alltså förstår jag : En kvalitativ intervjustudie om hur skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Josefine Camitz; [2021]
    Nyckelord :Writing; Cultural capital; Social work; Social mobility; Socially disadvantaged; Youth; Bibliotherapy; Poetry therapy; Educational capital; Linguistic capital; Habitus; Skrivande; Kulturellt kapital; Socialt arbete; Klassresa; Social rörlighet; Social utsatthet; Barn; Ungdomar; Biblioterapi; Poesiterapi; Skrivargrupper; Utbildningskapital; Språkkapital; Habitus;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur tillägnandet av skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital med fokus på vad den processen innebär för individen. Urvalet har varit målstyrt och vänt sig till personer som har förändrat sin egen situation och uppnått akademiska eller yrkesrelaterade framsteg. LÄS MER

  2. 7. ”Can we dramatize it? Please!” : Drama som motivation i skönlitterärt läsande i SVA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Martina Lotun; [2021]
    Nyckelord :Swedish as a second language; SLA; drama as a motivational tool; drama; fiction; drama in reading of fiction; reading; svenska som andraspråk; motivation; drama som pedagogiskt verktyg; drama; skönlitteratur; skönlitterärt läsande;

    Sammanfattning : Motivation spelar en betydande roll för hur inläraren lyckas tillägna sig ett andraspråk, då processen är tidskrävande och fordrar elevens fortsatta engagemang (Gass & Selinker, 2008, s. 426). I ämnet svenska som andraspråk ska, enligt Skolverket, läsning och analys av skönlitteratur ingå (Skolverket, 2011, s. 2). LÄS MER

  3. 8. MAKING USE OF CHILDREN’S DIGITAL MEDIA CONSUMPTION

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Farah Khaddour; [2020-03-24]
    Nyckelord :Interaction in SLA; Child’s SLA;

    Sammanfattning : Purpose: The general purpose of this study is to examine how parents can be supported in making use of their child’s digital media consumption for second language learning. In particular, a set of requirements are developed for best supporting the integration of children’s online activity into language learning activities by promoting a smooth transfer of knowledge through the spontaneous production of the target language. LÄS MER

  4. 9. Manliga och kvinnliga vårdnadshavares kommunikation med sitt barn : Undersökning av talspråksmiljön hos barn i åldrarna 12–30 månader med LENA™

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Julia Andersson; Gohar Stepanyan; Hanna Åkerström; [2020]
    Nyckelord :Language ENvironment Analysis LENA ; språkutveckling; turtagningar; validering; taligenkänning; könsskillnader; genus;

    Sammanfattning : The language ability starts to develop before birth and the language and speech environment of toddlers has been found to be of significant importance for the further development of language acquisition. Earlier studies have shown that female caregivers talk more with toddlers compared with male caregivers. LÄS MER

  5. 10. Neural Substrates Correlated with Magnitude Processing in Children and Adults : An fMRI study examining the Triple Code Model of numerical cognition

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Riddervold Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Triple Code Model TCM ; numerical cognition; magnitude processing; approximate number sense ANS ; developmental trajectories; children; adults;

    Sammanfattning : The Triple Code Model (TCM) of numerical cognition has become one of the most predominantly theories for how humans perceive, manipulate, and communicate numerical information. It builds on the notion that there exist three functionally distinct but neurologically connected codes that handle manipulations of different numerical input (non-symbolic magnitudes, symbolic representations, and verbal number words). LÄS MER