Sökning: "Cirkeln"

Visar resultat 16 - 20 av 172 uppsatser innehållade ordet Cirkeln.

  1. 16. “Teknik är så mycket mer än bara skruvar och muttrar”

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Eriksson; Helena Falkstad; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; teknik; läroplanen; artefakt; uppfattning; vardagsteknik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar tekniksamt hur deras kunskap om teknik och tidigare utbildning påverkar teknikundervisningen iförskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod i form av semistruktureradeintervjuer som genomförts med fyra förskollärare från tre kommuner i södra Sverige. LÄS MER

  2. 17. Identifiering av trauma vid beroende : en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Annika Lundegårdh; [2021]
    Nyckelord :Identification; trauma; addiction; specialist nurse; mental health; Identifiering; trauma; beroende; specialistsjuksköterska; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Beroende är ett globalt problem vilket kan fortsätta i generationer om cirkeln inte bryts. Det finns en erkänd koppling mellan trauma och beroende, vilket specialistsjuksköterskan kan upptäcka och identifiera med sin hälsofrämjande roll i beroendevården. LÄS MER

  3. 18. Femåringars föreställningar om Covid-19 : En hermeneutisk analys av 12 förskolebarns teckningar och berättelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Friman Sussanne; Gustafsson Emil; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn föreställningar Covid-19 femåringar teckningar berättelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar av Covid-19 som framkommergenom femåringars teckningar och berättelser. Frågeställningarna berör vilka visuella ochverbala uttryck som femåringar har om Covid-19. LÄS MER

  4. 19. Är förskolan en arena som lyfter barns olika modersmål? : En kvalitativ studie kring förskollärares utsagor om arbetet med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentina Ramadani; Lina Teow; [2021]
    Nyckelord :Barns modersmål; förskollärares kunskap; inställning; möjligheter; hinder; fenomenologisk hermeneutik; livsvärld; upplevelse; tolkning; förförståelse; förståelse och den hermeneutiska cirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka förskollärares livsberättelser kring deras upplevelser av arbetet med barns modersmål. Detta för att tidigare forskning och beprövade erfarenheter har visat att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring barns olika modersmål i verksamheten, då de hellre väljer att lyfta fram det gemensamma i verksamheten än barns enskilda olikheter. LÄS MER

  5. 20. Translation or rewriting of proper names : A study of children’s literature across a century

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Veronica Sand; [2021]
    Nyckelord :Translation as rewriting; Children’s literature; Translating proper names; André Lefevere; Gillian Lathey; Alice in wonderland; The children of the forest; Coraline; Wolf Brother; Hunger Games; The Graveyard Book; The Circle; English; Spanish; Swedish; Översättning som omskrivning; Barnlitteratur; Översätta egennamn; André Lefevere; Gillian Lathey; Alice i underlandet; Alice i sagolandet; Tomtebobarnen; Coraline; Vargbröder; Hungerspelen; Kyrkogårdsboken; Cirkeln; Engelska; Spanska; Svenska;

    Sammanfattning : The translation of names is a topic for discussion within many fields, no less so within translation studies. Furthermore, the translation of proper names in children’s literature is a topic with on-going changes. LÄS MER