Sökning: "Didactics of Social Studies"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden Didactics of Social Studies.

  1. 21. Jämställdhet, genus och heteronormativitet i läromedel för samhällskunskap. : Högstadiet - grundskolans senare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna Lindroth; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Equality is an important part of our democracy. As a social science teacher, you have a greater responsibility to educate tomorrow's citizens in democracy. In order to fulfill our mission, we can take the help of teaching materials in social science. LÄS MER

  2. 22. Barns självständiga mobilitet i staden : vägen till skolan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Beata Willeborn; [2020]
    Nyckelord :barns självständiga mobilitet; barns i staden; skolvägen; utemiljö;

    Sammanfattning : I dag har barn en begränsad rörelsefrihet i staden. Antalet barn som reser självständigt till skolan minskar och samtidigt ökar barns stillasittande. Arbetet syftar till att beskriva hur den fysiska miljön, påverkar barns självständiga mobilitet och hur den kan främjas. LÄS MER

  3. 23. Att arbeta med kontroversiella frågor i en mångkulturell kontext : En intervjustudie med högstadielärare i de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arthur Bengtzelius; [2019]
    Nyckelord :controversial issues; education; multicultural; foreign background; secondary school; methods; didactics; kontroversiella frågor; undervisning; mångkulturell; utländsk bakgrund; högstadiet; metoder; didaktik;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om undervisning i kontroversiella frågor på skolor med en hög andel elever med utländsk bakgrund. Mer precist syftar arbetet till att synliggöra hur och varför lärarna låter kontroversiella frågor utgöra en del av undervisningen samt hur lärarna beskriver sin roll i undervisningssituationen och varför de väljer att göra på så sätt. LÄS MER

  4. 24. "Dis joint is based upon some fo' real, fo' real sh*t" : Challenging perspectives on race and ethnicity by incorporating Spike Lee's movie BlacKkKlansman and postcolonial studies in the EFL classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sofija Stanic; [2019]
    Nyckelord :postcolonialism; postcolonial criticism; BlacKkKlansman; racial issues; racism; EFL classroom; stereotypes; Spike Lee; film didactics; film;

    Sammanfattning : This essay argues for the benefits of incorporating Spike Lee's film BlacKkKlansman and discussions of postcolonialism in the Swedish upper secondary EFL classroom in order to challenge students' perspectives on race and ethnicity.  The film BlacKkKlansman by Spike Lee is a work that challenges not only American history but also the perspectives of black and white people in contemporary society. LÄS MER

  5. 25. Samhällskunskapslärares tankar om samhällsbegreppet i samhällskunskapsundervisningen. : En studie i metoden fokusgruppsintervju av nio yrkesverksamma samhällskunskapslärare på två olika gymnasieskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jemima Andersson; [2019]
    Nyckelord :Didactics; social studies; First order concepts; Second order concepts; skills and abilities; social science thinking; social science teacher; high school teacher; democratic socialisation; civic literacy.; Didaktik; samhällskunskap; första- och andra ordningens kunskaper; färdigheter och förmågor; samhällsvetenskapligt tänkande; samhällskunskapslärare; gymnasielärare.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how social science teachers perceive and express the concept of society in social studies. The study consists of focus group interviews with nine social science teachers at two upper secondary schools and its results are analyzed against the theoretical backdrop of Odenstad's orientation topics, analytical subjects and discussion topics and Sandahl’s first-order and second-order concepts. LÄS MER