Sökning: "Didactics of Social Studies"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden Didactics of Social Studies.

  1. 11. Jämlikhetens många ansikten : Hur lärare operationaliserar aspekter gällande ekonomisk jämlikhet och ojämlikhet i undervisning och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :David Johansson; [2023]
    Nyckelord :Economics; equality; inequality; didactics; social studies; assessment; Ekonomi; jämlikhet; ojämlikhet; didaktik; samhällskunskap; bedömning;

    Sammanfattning : The aim of this study was to see how social studies teachers operationalize the broad subject regarding economic equality and inequality - in other words, how they perceive the field and how they implement aspects regarding the topic in their concrete teaching and assessment. As a guiding theory, Thomas Pikettys' many studies worked as a structural framework, which defined several central parts of historic and modern economic inequalities: such as colossal differences in financial ownership, income inequality, and neo-colonialism. LÄS MER

  2. 12. Pojkar, ge nu flickor möjligheten att bestämma sitt eget betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Kozan; [2022]
    Nyckelord :elever; egenmakt; idrottsundervisning; könsmönster; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur eleverna upplever könsmönster och hur egenmakt uppfattas i idrottsundervisningen. Detta ledde in på följande frågeställningar: 1.      Hur ser elever på egenmakt under ordinarie idrottsundervisning? 2. LÄS MER

  3. 13. Rethinking Source Criticism -Towards the development of an analytical model for evaluation of sources in times of massinformation and fake news

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Hernández Guerrero; [2021]
    Nyckelord :Democracy; didactics; social studies; civics; digitalisation; social media; news; fake news; critical source criticism; evaluation of sources; source criticism; critical thinking; journalism; pluralism; multiperspectivity; critical literacy; narratives; history; historical consciousness; political awareness; källkritik; crítica de fuentes;

    Sammanfattning : This thesis discusses source criticism from a critical perspective which encompasses its challenges, demands and possibilities for teaching practice. The questions guiding the core of this research are the following:1) What differentiates people’s activities in the process of evaluating sources? 2) What characterizes an effective practice in critical evaluation of sources? 3) Which criteria, factors and strategies might be important to consider in order to have a successful source critical methodology that promotes the improvement of critical thinking when analysing information and news?The studied materials include data from one survey and 54 semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 14. Relational Competence and Leadership

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Sjögren; Henrik Riber; [2021]
    Nyckelord :Classroom Leadership; ESL; Relational Competence; Teacher-Student Relationship;

    Sammanfattning : An increasing number of studies suggest that a positive teacher-student relationship is an important element of successful education. Yet, resources and awareness about how teachers in Sweden can develop skills for supporting positive teacher-student relationships seem to be limited or lacking in popular teaching training programs where almost all focus is put on subject-knowledge and didactics. LÄS MER

  5. 15. Gymnasieelevers upplevelser av onlineundervisning i matematik : En undersökning om hur övergången till onlineundervisning till följd av coronapandemin år 2020 har påverkat elevers matematikstudier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Eleonora Strand; Sofia Thorén; [2021]
    Nyckelord :online; learning; mathematics; attitude; practice-based research; online; lärande; matematik; inställning; praktiknära forskning;

    Sammanfattning : Under våren år 2020 uppmanades gymnasieskolan att ställa om sin verksamhet till att bedriva all undervisning på distans på grund av covid-19, coronapandemin, som ett steg i att minska smittspridningen. Omställningen till mer digital undervisning ledde till att såväl elever som lärare ställdes inför nya utmaningar. LÄS MER