Sökning: "Didactics of Social Studies"

Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden Didactics of Social Studies.

  1. 6. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  2. 7. Islamofobiska uttryck i klassrummet - En kvalitativ studie av fyra olika skolor i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amer Fakhro; Omar El Haybi; [2023]
    Nyckelord :Classroom; didactics; expression; islamophobia; media and school; Klassrum; didaktik; uttryck; islamofobi; media och skola;

    Sammanfattning : Islamophobia is today more prevalent in society and is actually within social sciences. It can be visualized in events such as the Swedish NATO-application and its complications with the burnings of the Quran. LÄS MER

  3. 8. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  4. 9. Att skriva eller inte skriva : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Oscar Klasson; [2023]
    Nyckelord :Social studies; writing; teaching; conditions; upper secondary school;

    Sammanfattning : This topic is interesting to examine because of the prevailing social debate who shows that the students show an increasingly poor written language. Previous research shows that the teaching of writing in social studies is one-sided and that teachers experience an uncertainty in developing students in writing. LÄS MER

  5. 10. "Man ska bli glad när man kommer in dit" : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av vad som utgör en meningsfull fritidsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Martin Strandberg Ramos; Sasha Ytterskog Leander; [2023]
    Nyckelord :student perspective; play and learning; leisure time didactics; meaningful leisure time; elevperspektiv; lek och lärande; fritidshemsdidaktik; meningsfull fritid;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to research relating to the perspective of what students consider important to conduct the leisure-time centre so as to ensure a meaningful leisure time. The focus of the study in in highlighting the views and opinions of the students. LÄS MER