Sökning: "Didactics of Social Studies"
Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden Didactics of Social Studies.
6. Artificiellt Intelligent Undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER
7. Islamofobiska uttryck i klassrummet - En kvalitativ studie av fyra olika skolor i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Islamophobia is today more prevalent in society and is actually within social sciences. It can be visualized in events such as the Swedish NATO-application and its complications with the burnings of the Quran. LÄS MER
8. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER
9. Att skriva eller inte skriva : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This topic is interesting to examine because of the prevailing social debate who shows that the students show an increasingly poor written language. Previous research shows that the teaching of writing in social studies is one-sided and that teachers experience an uncertainty in developing students in writing. LÄS MER
10. "Man ska bli glad när man kommer in dit" : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av vad som utgör en meningsfull fritidsverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesserSammanfattning : The purpose of this study is to contribute to research relating to the perspective of what students consider important to conduct the leisure-time centre so as to ensure a meaningful leisure time. The focus of the study in in highlighting the views and opinions of the students. LÄS MER