Sökning: "Engelska specialundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Engelska specialundervisning.

  1. 1. Engelska och dyslexi – en (o)möjlig kombination? : En retrospektiv studie om erfarenheter av andraspråkslärande i grundskolan hos elever med dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Persson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; second language learning; English; students’ experiences; special education; inclusive education; the life history approach; orthographic depth.; Dyslexi; andraspråkslärande; engelska; elevers erfarenheter; specialundervisning; inkluderande undervisning; livshistorier; ortografiskt djup.;

    Sammanfattning : Many people with dyslexia find second language learning difficult (Gallardo, et al., 2015; Csizér, et al., 2010; DiFino & Lombardino, 2004; Simon, 2000). LÄS MER

  2. 2. Samundervisning : En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färenmark; [2018]
    Nyckelord :co-teaching; specialpedagogik; samundervisning; läs- och skrivsvårigheter; inkluderande specialundervisning; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och få mer kunskap om olika lärarprofessioners syn och erfarenheter beträffande samundervisning samt hur specialpedagogiska insatser samordnas för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter när de samundervisas. Via en kvalitativ ansats undersöktes hur samundervisning mellan klasslärare och speciallärare kunde te sig enligt lärarprofessionerna. LÄS MER

  3. 3. Elever med dyslexi i engelskundervisningen : Engelska för dyslektiska elever i år 4 och 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Caroline Möllerman; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; engelskundervisning; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att beskriva och analysera hur engelskundervisningen i åk 4-5 är utformad för att stötta elever med dyslexi i relation till Skollagens föreskrifter (SFS 2010: 800) om hur alla barn och elever har rätt till att få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. I Skolinspektionens kvalitetsgranskning visar det sig att de dyslektiska eleverna inte alltid får en anpassad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Avkodning gällande ordläsning på svenska och engelska hos svenska typiska läsare och elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sofie Björndahl; Emelie Johansson; [2013]
    Nyckelord :decoding; word reading; foreign language; reading difficulties; language learning; Swedish; English; avkodning; ordläsning; främmande språk; lässvårigheter; språkinlärning; svenska; engelska;

    Sammanfattning : Olika språk har olika ortografiskt djup och svenska språket anses som ett mer ortografiskt ytligt (regelbundet) språk än engelska språket som anses vara mer ortografiskt djupt (oregelbundet). I Sverige studerar elever det främmande språket engelska från lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Varför nåddes inte målen i grundskolan? Elevers egna upplevelser av varför de inte nådde målen under sin grundskoletid

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Lidberg; [2011-04-15]
    Nyckelord :motivation; bemötande; behörighet;

    Sammanfattning : Många elever når idag inte målen i grundskolan. Om de inte klarar målen för godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik saknar de behörighet att söka de nationella programmen i gymnasieskolan. Skälen till att elever inte når målen kan vara många. LÄS MER