Sökning: "Förskola genus musik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Förskola genus musik.
1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER
2. “Vad sjunger vi egentligen om i förskolan?” : En studie om genus i barnsånger
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus kan framträda i barnsånger som används i förskolans verksamhet, samt hur förskolepersonal motiverar sina val av barnsånger. Vi bekantar oss med tidigare studier om genus och musik i förskolan, samttidigare studier om hur genus kan framträda i musiken. LÄS MER
3. Konstruktionen av kön i djursånger för barn i förskolans kontext : Kritisk diskursanalys av sångtexter i förskolan ur ett genusvetenskapligt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : I detta arbete har syftet varit att ta reda på hur förståelsen av kön konstrueras i förskolans kontext genom sångtexter. Jag gjorde valet att endast undersöka sånger som handlar om djur för att se vilka osynliga strukturer gällande kön som kan ligga bakom sångerna. LÄS MER
4. Matematik och estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur matematik och musik integreras
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur matematik och musik integreras i förskolan. Hur synliggör pedagogerna matematiken som finns i musikstunder? Vilka begrepp förekommer? Observeras någon skillnad i bemötandet gentemot flickor respektive pojkar. Fyra förskolor och fyra förskollärare deltog i intervjuer och observationer. LÄS MER
5. Gör musik någon skillnad? : En studie om genuskonstruktioner i musikaliska aktiviteter i förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur genusmönster konstrueras i samband med musikaktiviteter i förskolans verksamhet och hur dessa kommer till uttryck. Hur visar sig genuskonstruktioner och vilket förhållande har de till samhällets värderingar och normer? Underlag för analys och diskussion var observationer som dokumenterades på film och ägde rum i femårsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER