Sökning: "Feministisk postmodernism"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Feministisk postmodernism.

  1. 1. Women, Peace and Security : A feminist analysis of UNSC resolutions 1820, 1889 and 2467

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tindra Hallgren; [2022]
    Nyckelord :Women; Peace and Security; UNSC -Resolutions; Feminism; International Relations; Radical feminism; Postcolonial feminism; Postmodernism; Human security; Intersectionality; Discourse analysis; Status quo;

    Sammanfattning : It is recognized that international relations are reinforcing a patriarchal and western status quo. The study examines how the UN resolutions on Women, Peace and Security (WPS) have contributed to changing the gendered security discourse. LÄS MER

  2. 2. Under utrikespolitikens kappa. En tematisk analys av feministisk utrikespolitik i icke-statliga biståndsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Bergsten; [2021]
    Nyckelord :Development aid work; NGOs; Sida; Feminist postcolonialism; Feminist postmodernism; Bitsåndsarbete; icke-statliga organisationer; Feministisk postkolonialism; Feministisk postmodernism; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how the Swedish feminist foreign policy is understood by NGOs in development aid work who receive government funding, and how one can understand this through a feminist postcolonial and postmodern perspective. To gain a better insight and understanding of this, the focus has been on the close links between different notions within feminist postcolonial and feminist postmodernist theoretical frameworks and development aid practice. LÄS MER

  3. 3. Feminism till salu: En kvalitativ studie om feminism som varumärkesstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Inez Nyberg; Sara Odhnoff; [2019]
    Nyckelord :feminism; cultural values; brand communication; authenticity; cultural branding; postmodernism; postfeminism; social semiotics; kulturella värden; varumärkeskommunikation; autenticitet; kulturell branding; socialsemiotik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur feministiska värden i marknadsföring kan användas som en strategisk resurs för att skapa en ökad autenticitet för ett företags varumärke, och därmed bidra till forskningsfältet för strategisk kommunikation. En begränsad mängd forskning har gjorts om feminism som en autenticitetsstrategi i förhållande till varumärket. LÄS MER

  4. 4. ”Om man lyssnar på barnen så blir arbetet mycket lättare” : En intervjustudie av fyra förskollärares arbete med anknytning och relationsskapande under inskolningen till förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ida Eklöf von Rosen; [2014]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; relationsskapande; förskola; feministisk poststrukturalism; postmodernism;

    Sammanfattning : Inskolningen till förskolan kan vara omvälvande för barn och föräldrar och pedagogers bemötande kan påverka detta. Denna uppsats har inspirerats av feministisk poststrukturalism och syftet har varit att kritiskt anlysera pedagogers syn på anknytning och relationsskapande under inskolningen. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors konsumtionsvärld - en diskursanalys av magasinens modereportage

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Pamela Persson; Alexandra Appelqvist; [2010]
    Nyckelord :diskurs; identitetsskapande; postmodernism; konsumtion; modemagasin; kläder - genusaspekter; mode; Social Sciences;

    Sammanfattning : I media formuleras och produceras normer för kvinnlighet vilket bekräftar rådande värderingar i samhället gällande hur kvinnor ska se ut och bete sig. Kvinnor kategoriseras utifrån ett fåtal stereotyper som ständigt återkommer i mediernas gestaltningar. LÄS MER