Sökning: "IKT attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden IKT attityder.

  1. 1. Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karolina Hansson; [2022-09-12]
    Nyckelord :mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johan Karlsson; Wagner de Cesar Vargas; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; ikt; engelskundervisning; gaming; ict; digital tools;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt kommer att redovisa hur forskningen om digitala verktyg ser ut i engelskundervisning. Som grund till kunskapsöversikten presenteras tio forskningsstudier som är relevanta till ämnet. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i matematikundervisningen : en kvalitativ studie om lågstadielärares användning och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematik; lågstadielärare; IKT; undervisning; TPACK; SAMR;

    Sammanfattning : Inledning Digitala verktyg i undervisningen har ökat (Darragh & Franke 2021) och i takt med att digitala verktyg blir allt vanligare i skolan så ökar också tillgången till program och appar som är kompatibla med de digitala verktygen. Dock är det få av apparna som bygger på forskning och det är stora skillnader i kvalitéten (Skolverket 2021). LÄS MER

  4. 4. Elevers motivation till digitalt lärande i moderna språk : Genom digital undervisning och läromedel i spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Carolina Ruch; [2021]
    Nyckelord :IKT; språkundervisning; självförmåga; motivation; attityder; spanska.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how motivation is affected in modernlanguage learners, whether digital tools/books have any effect on the students'motivation when learning Spanish. The study was conducted using two quantitativemethods that were carried out in several schools in the Ludvika area during the spring term ´20 and ´21. LÄS MER

  5. 5. "Jag vill bara kunna gå in, koppla upp mig och så ska det funka" : Svensklärares attityder till, och användning av, Powerpoint i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karl Johansson; Erika Guardado; [2021]
    Nyckelord :didaktik; digital literacy; media literacy; modus; multimodal; Powerpoint; Google Presentation;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka lärares attityd till användandet av Powerpoint i undervisningen. Vårt fokus har varit på lärares attityd till de presentationstekniska hjälpmedlen Powerpoint och Google Presentation. LÄS MER