Sökning: "Julia Sjöstedt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Julia Sjöstedt.

  1. 1. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  2. 2. Den utopiska visionen och realiteten: En skola för alla : En komparativ läromedelsanalys utifrån ett likvärdighetsperspektiv i gymnasieskolans läromedel i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelica Karlsen; Julia Hillgren; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; Den proximala utvecklingszonen; The beautiful risk of education; differentiering; likvärdig undervisning; studieförberedande program; yrkesförberedande program; gymnasieskola; innehållsanalys; styrdokument;

    Sammanfattning : Undersökningen grundar sig på fyra olika läromedel som riktar sig mot kursen Svenska 1 på gymnasial nivå. Två av de analyserade läromedlen riktar sig specifikt mot yrkesprogram, vilka är Kontext: svenska 1 för restaurang- och livsmedelsprogrammet (Hedencrona & Smed-Gerdin 2013) och Kontext: svenska 1 för vård- och omsorgsprogrammet (Hedencrona & Smed-Gerdin 2014). LÄS MER

  3. 3. Det abjekta i Almedalen : Fasa, äckel, avsky, och ångest i politiska tal

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elinore Birchman; [2019]
    Nyckelord :swedish politics; political speeches; horror; disgust; repulsion; anxiety; abject; abjection; group solidarity; group identity; political symbols; myth; power; almedalen; almedalsveckan; svensk politik; politiska tal; fasa; äckel; avsky; ångest; abjekt; abjektion; ritual; gruppsolidaritet; gruppidentitet; politiska symboler; myt; makt; annie lööf; jimmie åkesson; ebba busch thor; jonas sjöstedt; centerpartiet; sverigedemokraterna; kristdemokraterna; vänsterpartiet; julia kristeva; randall collins; murray edelman;

    Sammanfattning : This paper deconstructs twelve contemporary political speeches from leaders of the Swedish parliament, using Julia Kristeva’s interpretation of the abject. Focusing mainly on Annie Lööf (C) and Jimmie Åkesson (SD), it examines speeches made at Almedalsveckan, spanning the years 2014–2019. LÄS MER

  4. 4. 6 Klavierstücke Op.118, en motivanalys : Skriftlig reflektion inom självständigt, konstnärligt arbete

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Julia Sjöstedt; [2017]
    Nyckelord :Piano;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "Det är inte så svårt, det är väl bara att lägga upp en bild med lite text." : Mikroföretag inom turismnäringen om sociala medier och dess hinder och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Elin Sjöstedt; Julia Trum; [2016]
    Nyckelord :social media; micro businesses; tourism; communication; sociala medier; mikroföretag; turism; kommunikation;

    Sammanfattning : På bara ett decennium har marknadsföring förändrats i grunden utifrån Web 2.0 och i synnerhet sociala mediers snabba framväxt. Att företag idag finns närvarande på sociala medier är enligt många forskare en nödvändighet för att de ska kunna fortsätta att vinna marknadsandelar. LÄS MER