Sökning: "Könsstereotyper"

Visar resultat 26 - 30 av 278 uppsatser innehållade ordet Könsstereotyper.

  1. 26. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  2. 27. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om manliga användares uppfattning av könskodad och könsneutral webbdesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Frida Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; stereotyper; könskodning; gränssnittsdesign;

    Sammanfattning : För att skapa webbsidor med hög användbarhet och bred acceptans är det viktigt att vara medveten om och förstå användares behov och förväntningar. IT-branschen idag består till största del av män och det är inte ovanligt att en utvecklare gör designval utifrån egna preferenser och erfarenheter. LÄS MER

  3. 28. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  4. 29. Bevaras verklighetens könsstereotyper i fiktion? : Hur könsroller porträtteras i den animerade serien Arcane, samt hur intersektionalitet har påverkat karaktärernas yrkesposition i serien.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Catalina Andersson; [2023]
    Nyckelord :serier; stereotyper; normer; genus; representation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur fyra karaktärer ur den animerade serien Arcane (2021) porträtteras utifrån stereotyper och normer samt hur intersektionalitet påverkar deras möjligheter att få den yrkesroll karaktärerna har strävat efter. Intersektionalitet bidrar till en studie som inte endast utgår från ett genusperspektiv, utan även tar hänsyn till andra faktorer som ras och klass. LÄS MER

  5. 30. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER