Sökning: "KBT och träning"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden KBT och träning.
1. Fysisk aktivitet eller Farmakologi för en hälsosammare behandlingsupplevelse enligt individer med ADHD? : Retrospektiv intervjustudie
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Introduktion: ADHD är en uppmärksamhet -och hyperaktiv störning, där 90 % i Sverige behandlas med det farmakologiska läkemedlet Metylfenidat (MPH). En stor andel med ADHD utvecklar psykiatrisk komorbiditet i form av psykisk ohälsa (frånvaro av mentalt välbefinnande). LÄS MER
2. Multimodal smärtrehabilitering i specialistvård : En kartläggning av fysioterapeutiska interventioner
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Medicinsk vetenskapSammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta har konsekvenser på såväl individ- som samhällsnivå och är ett stort folkhälsoproblem. Forskning har visat måttligt till starkt vetenskapligt stöd för multimodal rehabilitering (MMR) vid komplex smärtproblematik. LÄS MER
3. Kartläggning av fysioterapeutiska interventioner i multimodal smärtrehabilitering inom primärvården. : En enkätstudie.
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Medicinsk vetenskapSammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta är ett stort folkhälsoproblem som innebär stora kostnader för samhället och självklart också stort lidande för individen. Multimodal smärtrehabilitering (MMR) innebär att olika yrkeskategorier arbetar gemensamt kring dessa patienter. LÄS MER
4. Effekter av en internetbaserad stressbehandling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Tjugosju deltagare, studenter med egenrapporterad stressproblematik, rekryterades genom utskick till institutioner vid olika universitet och randomiserades till att ingå i en experimentgrupp (n=13) eller en kontrollgrupp i form av en väntelista (n=14). Experimentgruppen fick genomgå ett internetbaserat stressbehandlingsprogram. LÄS MER
5. ART. Aggression Replacement Training. : En kvantitativ undersökning där resultat i skola och hem mäts på barns uppförandeproblem efter en intervention med ART-metoden i helklass.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning ART-metoden har i denna undersökning använts som en multimodal metod. ART-metoden utvecklades från början för barn som uppvisade ett aggressivt beteende. Där dess grundare Goldstein, Glick och Gibbs (2001) menade att ett aggressivt beteende var ett komplext socialt inlärt beteende och således inget barn föddes med. LÄS MER