Sökning: "Kth byggteknik"
Visar resultat 1 - 5 av 785 uppsatser innehållade orden Kth byggteknik.
1. Skogsintegrerad förskola : Utformning av en förskola i en skog
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Bevarad gammal skog är viktig för att öka biodiversitet, begränsa klimatpåverkan, minska stressoch öka människors välbefinnande. Forskning visar att gamla svenska skogar kan försvinnainom 50 år om den nuvarande avverkningstakten fortsätter. LÄS MER
2. The Forever Home : Minskat avtryck - inte livskvalitet
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Hållbart byggande och ett lokalt resursåterbruk är ett måste föratt vi ska kunna möta de klimatmål som Sverige har. Detta examensarbeteämnar därför att studera en byggnadstypologi medtillhörande system som tar till vara på naturresurser och bidrarpositivt till ett klimatneutralt leverne. LÄS MER
3. Fuktproblem i tak till följd av solceller : Risker med skuggning av takkonstruktioner
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Energiomställning och globala mål ställer allt högre krav på länder, organisationer och olikabranscher, inte minst byggbranschen. En metod för att minska belastningen på det nationellaelnätet och göra fastigheter mindre beroende av de stora fluktuationerna i energipriserna ärsolcellsanläggningar. LÄS MER
4. The Willow : Ett hållbart generationsboende
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Ett multi-generationsboende är ett koncept som har utvecklats iomvärlden både genom historien men framför allt undercovidpandemin, däremot är det ännu inte ett vanligt sätt att bo på iSverige. I detta examensarbete studeras det potentiella behovet ochefterfrågan till ett sådant konceptboende och hur det kan bidra tillökat välbefinnande hos människan. LÄS MER
5. Tekniklärares tolkning av teknikämnets styrdokument : Hur ser teknikundervisningens planeringar ut på högstadiet i Sverige 2022?
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Under Skolinspektionens granskning från 2019 framkom det att en tredjedel av de besökta högstadieskolorna i undersökningen saknade delar av det centrala innehållet i sin teknikundervisning. Granskningen vittnade även om en upplevd otydlighet bland tekniklärare när de tolkade Skolverkets styrdokument. LÄS MER