Sökning: "Kulturell Autenticitet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Kulturell Autenticitet.
1. To Be or not to BeReal : En fallstudie av användares identitetskonstruktion på den sociala plattformen BeReal
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Sociala plattformar är på många sätt integrerat i människors liv. Sedan uppkomsten av de mest vanligt förekommande sociala plattformarna har sättet på vilket människor framställer sig själv genom dessa förändrats. LÄS MER
2. Feminism till salu: En kvalitativ studie om feminism som varumärkesstrategi
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur feministiska värden i marknadsföring kan användas som en strategisk resurs för att skapa en ökad autenticitet för ett företags varumärke, och därmed bidra till forskningsfältet för strategisk kommunikation. En begränsad mängd forskning har gjorts om feminism som en autenticitetsstrategi i förhållande till varumärket. LÄS MER
3. LEVA PÅ DANCEHALL : EN INTERVJUSTUDIE OM ATTITYDER KRING PROFESSIONALISERING, AUTENTICITET OCH KULTURELL APPROPRIERING INOM DANCEHALL DANS
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Through interviews with three individuals involved in the dancehallculture, this thesis explores attitudes in professionalizing dancehall dancing. Professionalization, authenticity and cultural appropriation are key theoretical perspectives. LÄS MER
4. Bilden av Sápmi : Hur framställning av kultur inom turism kan påverka en ursprungsbefolknings identitet och autenticitet.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : I denna uppsats ville vi undersöka hur den samiska kulturen representeras inom turism I Sverige. Vi utgick från fyra relevanta teman; dessa var autenticitet, identitet, makt och turism. LÄS MER
5. ”Pengar dödar kreativitet” : En kvalitativ intervjustudie av kreativa skapandeprocesser
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur personer som ägnar sig åt kreativt skapande motiverar detta arbete, samt hur de uppfattar att detta skapandehar påverkat dem som individer. För att tillmötesgå detta syfte tillämpades en narrativ intervjumetod, respondenterna bestod av fyra individer som håller på med olika kreativa skapandeformer. LÄS MER