Sökning: "Läromedelsanalys historia"

Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys historia.

  1. 16. "Männen bestämde mest. Men kvinnorna bestämde ofta mycket i hemmet" : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv av läroböcker i historia för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Forslund; Jessica Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Historia; läroböcker; mellanstadiet; läromedelsanalys; genus; värdegrund;

    Sammanfattning : I denna studie har en läromedelsanalys av historieläroböcker gjorts utifrån ett genusperspektiv. Syftet med studien var att undersöka hur läromedelsförfattare till en serie läroböcker i skolämnet historia har arbetat med genus. LÄS MER

  2. 17. Matematikens historia i undervisningen? : En kvalitativ läromedelsanalys av läroböckers historieanvändning från Lgy 70, Lpf 94 och Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Hjortskull; [2021]
    Nyckelord :Matematik; historia; historia som verktyg; historia som mål; undervisning;

    Sammanfattning : Flertalet studier pekar på positiva effekterna med att använda historia i matematikundervisningen och just matematikens historia finns med som centralt innehåll i läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Lgy11. Rapporter visar lärobokens centrala plats i undervisningens innehåll och given läroböckers plats i den svenska skolan är syftet med denna kvalitativa läromedelsanalys att se när och hur matematikens långa historia framträder i läroböckerna. LÄS MER

  3. 18. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 19. Historielärobokens användning och brister : En kvantitativ undersökning med kvalitativa inslag om lärares attityder rörande historieläroböcker i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Julin; Peter Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Historieläroböcker; Läroböcker; Lärobok; Läromedel; Lärare; Attityder; Läromedelsanalys; Textbook; Teaching Aid; Analysis; Historia; History; Läroplaner; Curriculum; Sverige; Svenska; Svensk; Sweden; Swedish.;

    Sammanfattning : In this master thesis we aim to answer the question: “which are the most prominent attitudes thathistory teachers have towards history educational textbooks” and “what kind of teaching materials are history teachers using when they choose to relinquish the educational textbook”. There are quite a fewstudies regarding the content in educational textbooks however, studies aimed at exploringteachers’ views and attitudes towards these textbooks are few. LÄS MER

  5. 20. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Beatrice Bråstad; Elin Skarin; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; mångfald; intersektionalitet; identitet; normer; maktstrukturer; historieläroböcker; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER