Sökning: "Mångkulturell utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden Mångkulturell utbildning.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse med flerspråkiga elever : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med flerspråkiga elevers läsförståelse i årskurserna F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Arminé Housibian; Hamdi Olad; [2023]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategi; flerspråkiga elever; anpassning; mångkulturell; undervisa flerspråkiga elever; reading comprehension; multilingual students;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få djupare kunskap om hur några lärare arbetar med flerspråkiga elevers läsförståelse i årskurserna F-3. För att få svar på forskningsfrågan användes två kvalitativa metoder. Vi intervjuade och observerade åtta lärare från tre olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Utbildning och eurocentrism: Hur den tar sig uttryck och hur en arbetar emot den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oscar Johansson; Johanna Voigt; [2023]
    Nyckelord :Andrafiering; Eurocentrism; Interkultur; Metanarrativ; Mångkultur;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan från 2011 står det att undervisningen ska bidra till att elevers identitet kan relateras till det globala samt att skolan ska utgå från ett internationellt perspektiv. Däremot menar en rad forskare att historieundervisningen tenderar att vara eurocentrisk. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elever : Pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga elever i årskurs 2–3 i ett mångkulturellt klassrum i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nancy Demir; Daniella Akkaya; [2023]
    Nyckelord :mångkulturell; modersmål; språkutveckling; strategier; svenskundervisning; motivation; utmaning; ordförråd; bildstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att stimulera språkutveckling i ämnet svenska för flerspråkiga elever i åk 2–3 i en mångkulturell skola. Studien har utförts med stöd av åtta årskurs 2–3 lärare genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter av och idéer om undervisning i barngrupper med språklig mångfald : En jämförelse av skillnader och likheter i arbetssätt i förhållande till barngruppens språkliga sammansättning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Forslund; [2023]
    Nyckelord :Diversity; multilingualism; teaching; preschool; preschool teachers.; Mångfald; flerspråkighet; undervisning; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to, through a comparison between preschool teachers' experiences of and ideas about teaching in groups of children with linguistic diversity, contribute with knowledge about differences and similarities in working methods. The study is based on a digital survey that was sent out to several Facebook-groups. LÄS MER