Sökning: "Metadata. Awareness"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Metadata. Awareness.

  1. 1. A Leap of Faith and Luck. An empirical investigation how the financial inclusion and coping strategies of Kosovo’s SMEs are scaling up the local development

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Gresa Berisha; [2021]
    Nyckelord :SMEs; Financial Inclusion; Financial Access; Impact; Local Development; Social Sciences;

    Sammanfattning : SMEs represent the majority of business activity among almost all economies. However, the financial market rarely meets them with appropriate financial products. This study investigates and provides empirical evidence on SMEs' financial inclusion in Kosovo and its impact on the community they operate. LÄS MER

  2. 2. #Historia : Metadata som resurs i historieforskning

    Master-uppsats,

    Författare :Hanna Boström; [2020]
    Nyckelord :Historiography; 2000s; metadata; bibliometrics; history writing; use of history; history awareness; history didactics; paradigm; keyword; student essays; history; historical perspective; Historiografi; 2000-talet; metadata; bibliometri; historieskrivning; historiebruk; historiemedvetande; historiedidaktik; paradigm; keyword; nyckelord; studentuppsatser; historia; historiska perspektivet;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har det producerats och spridits mängder av betydande forskning som publicerats via databaser. En betydelsefull länk i kunskapsspridningen utgörs av akademin som i dag står för den största andelen av vetenskapliga publikationer. LÄS MER

  3. 3. Privacy Paradox : En kvalitativ studie om svenskars medvetenhet och värnande om integritet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hjördis Harzdorf; Hanin Talal Abdulrahman; Sumejja Duric; [2019]
    Nyckelord :Consumer behaviour; Online marketing; Targeted marketing; Privacy paradox; General Data Protection Regulation GDPR ; Cookies; Metadata. Awareness; Integrity; Cognitive Trust; Konsumentbeteende; Internetmarknadsföring; Riktad marknadsföring; Privacy paradox; GDPR Dataskyddsförordningen; Cookies; Metadata; Medvetenhet; Integritet; Kognitivt förtroende;

    Sammanfattning : Genom digitalisering av samhället och teknologins utveckling har marknadsföringsstrategier progressivt reformerats, från att uppmärksamma produkter mot konsumenten till att istället sätta konsumenten i fokus. Genom avancerade algoritmer, Business Intelligence och digitala DNA spår har det blivit möjligt att individualisera och rikta marknadsföring mot konsumentens intressen och även förutse individens konsumentbeteende. LÄS MER

  4. 4. Standardiserad kontering : En fallstudie om kontoplanen BAS och digitalisering i svensk kontext

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Thomas Karagöl; David Ullström; [2018]
    Nyckelord :Accounting; Digitalization; Standardization; Chart of Accounts; BAS; BAS Interests Association; Taxonomy; XML; XBRL.; Redovisning; digitalisering; standardisering; kontoplan; kontoplanen BAS; BAS-intressenternas förening; taxonomi; XML; XBRL.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Redovisningsbranschen står inför en ny våg av digitalisering som enligt en framtidsrapport från Stiftelsen för Strategisk Forskning har potential att automatisera bort arbetsuppgifterna för nio av tio redovisningsekonomer. Kärnan i denna nya digitaliseringsvåg är standardisering av begrepp och procedurer som gör att behovet av manuell interaktion minskas radikalt. LÄS MER

  5. 5. Development of a Web GI System for Disaster Management

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap; Lunds universitet/Lantmäteri (CI)

    Författare :Anton Lundkvist; [2016]
    Nyckelord :Web GIS; Disaster Management; GIS; Web Development; Web application; Technology and Engineering; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Spatial data is an important and necessary ingredient in the disaster management cycle. The preparedness phase requires simulation of disastrous events, identification of disaster management hotspots and creation of hazard- and risk maps. LÄS MER