Sökning: "Musikerskap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Musikerskap.

  1. 1. Hur personlig får man vara? : Diskursanalys av musiklärares samtal om personligt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Olof Victor; Måns Ekholm; [2023]
    Nyckelord :personligt uttryck; musikundervisning; diskursanalys; musiklärare;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans kursplan för musikämnet står personligt uttryck med som en del av det centrala innehållet. Detta begrepp har vi som musikstudenter och utövande musiker även stött på i många andra sammanhang. Begreppets betydelse är dock inte definierat. LÄS MER

  2. 2. "När man lägger på hi-haten får man lära om sig": En kvalitativ studie som prövar ett nytt material inom linjärt trumspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristian Lindberg; Fred Kennberg; Victor Morand; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalövning; Linjärt trumspel; Lustfylld övning; Musikpedagogik; Trummaterial; Övningsmotivation; Utbildningsvetenskap; Instrument practice; Joyful practice; Linear drumming; Music pedagogy; Practice motivation; Teaching material; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The inspiration to design our own teaching material came from a musical meeting where we expressed an interest in linear drumming. The ambition for the actual creation was based on the lack of a material for drummers at an intermediate level to a more advanced level in linear drumming. LÄS MER

  3. 3. Musiklärarbegreppet : Diskurser om dess inre väsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Hammarström; [2022]
    Nyckelord :musiklärarroll; musiker; musikalisk bakgrund; identitet; utbildningssystemet; diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag musiklärarbegreppet utifrån musiklärares syn på musik, musik som skolämne och utifrån sin roll som yrkesverksamma. Detta genomförs genom att analysera tre stycken musiklärares studentuppsatser för att se vilka uppfattningar om musiklärarskapet som framkommer där. LÄS MER

  4. 4. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Kowalski; Love Becker; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Livslångt lärande; Musiker; Musikerskap; Musiklärare; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Lifelong learning; Musician; Musicianship; Music teacher; Professional development; Professional identity; Educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER

  5. 5. Musikalisk identitet innanför skolans väggar. En kvalitativ studie med sångare i gymnasieskolan om deras upplevelser av möjligheter och begränsningar för musikerskap i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Hemström; [2020]
    Nyckelord :musikerskap; musikalisk identitet; självkänsla; självförtroende; sångare; musikutbildning i gymnasieskolan; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; musicianship; musical identity; self-esteem; self-confidence; singers; music education in high school; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i mina egna erfarenheter av hur lärare och elever i gymnasiet påverkade mig i mitt musikerskap och formandet av min musikaliska identitet. Under mina studier på lärarutbildningen och inför min blivande roll som pedagog vill jag fördjupa mina kunskaper om hur elever idag upplever formandet av sin musikaliska identitet. LÄS MER