Sökning: "Oral narration"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Oral narration.

  1. 11. Det muntliga språkets status i skolan : Inriktning mot grundskolan årskurs Förskoleklass-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Helén Andréasson; [2016]
    Nyckelord :Oral communication; Narration; Socio-cultural theory; Vygotskij; Muntlig kommunikation; Berättande; Sociokulturell teori; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vilken status den muntliga kommunikationen har i klassrummet. För att belysa detta har jag intervjuat sex verksamma lärare inom grundskolans lägre åldrar. LÄS MER

  2. 12. Skriftligt och muntligt berättande hos vuxna i åldern 30-80 år: påverkar ålder berättande?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Carina Andersson; Josefine Eriksson; [2015-07-09]
    Nyckelord :Tangentloggningsprogram; ord per minut; aktiv skrivtid; tecken i färdig text; äldre vuxna; Keystroke logging; words per minute; active writing time; number of characters in finished text; healthy elderly;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka skriftligt och muntligt berättande hos vuxna personer. Deltagarna bestod av 30 personer i åldrarna 32-79 år. De fick producera två berättelser muntligt under videoinspelning och två berättelser skriftligt, som skrevs på dator, en bildeliciterad och en fri berättelse efter givet tema. LÄS MER

  3. 13. An analysis of Samoan reaction to The Orator (O Le Tulafale)’s Fāgogo defining Samoan identity

    L3-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Anita Purcell Sjölund; [2013]
    Nyckelord :Culture; Film; Identity; Memory; Samoan;

    Sammanfattning : The Orator (O Le Tulafale) was promoted as the first Samoan language film shot in Samoa with a Samoan cast and crew. Written and directed by Samoan filmmaker Tusi Tamasese, the film succeeded at several of the movie industry’s prestigious festivals. LÄS MER

  4. 14. Berättare, råttfångare och deras praktiska kunskap

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Göran Hemberg; [2013]
    Nyckelord :authenticity; frame analysis; memory; narrative; phenomenology; practical knowledge; storyrealm; storytelling; taleworld; autenticitet; berättande; berättarrum; berättelsens värld; fenomenologi; minne; narrativ; praktisk kunskap; storytelling;

    Sammanfattning : I den här essän söker jag svar på följande frågor: Vad gör egentligen en berättare? Närmare bestämt: vad utmärker professionellt, muntligt berättande jämfört med det publika berättande som författare och skådespelare ägnar sig åt? Vad är det som just en muntlig berättare kan? Jag använder forskning som studerat förutsättningarna för dessa yrken – särskilt hur berättelser konstrueras och berättande går till – och tillämpar studierna på ett konkret fall: mina egna erfarenheter av att förbereda och framföra sägnen om Råttfångaren från Hameln vid Ljungby berättarfestival 2012. Det jag då gjorde och hur jag såg på det efteråt, jämförs med fiktiva berättares verksamhet i Mario Vargas Llosas roman El Hablador och Ursula K. LÄS MER

  5. 15. Narrare humanum est (Att berätta är mänskligt) : En kvalitativ intervjustudie om berättande som undervisningsstrategi i historia

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Kristian Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Historia; Historiedidaktik; Didaktik; Narration; Berättande; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to do a study on narration as a strategy in history education. By taking a starting point in the perspective that Shulman calls “wisdom of practice” and other studies I interviewed three teachers that were all experts in narration. LÄS MER