Sökning: "SFL"

Visar resultat 11 - 15 av 118 uppsatser innehållade ordet SFL.

  1. 11. "Covid tar inte semester" : – En multimodal studie av Folkhälsomyndighetens och sjukvårdssektorns kommunikation under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maja Hoffner; [2022]
    Nyckelord :multimodal analysis; SFL; governmental texts; Facebook; Swedish Covid-19 politics; sociosemiotics; multimodal analys; SFL; myndighetstexter; Facebook; svensk Covid-19 politik; sociosemiotik;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att undersöka och jämföra Folkhälsomyndighetens multimodala kommunikations material gällande allmänna råd och rekommendationer i förhållande sjukvårdssektorn material i samma underliggande kategorier. Förhoppningen är att studien ska skapa en medvetenhet om lagar och förordningar som myndighetstexter måste förhålla sig till men även påvisa ett behov för fortsatt klarspråksarbete och granskning av multimodala myndighetstexter. LÄS MER

  2. 12. Las actitudes de los profesores de ELE hacia la gamificación dentro de un contexto sueco

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Delfa Obdulia Tejada Rosado; [2022]
    Nyckelord :Attitudes; gamification; gender; age; teaching experience; Actitudes; gamificación; género; edad; experiencia docente;

    Sammanfattning : El propósito de la presente tesina fue indagar la familiaridad y las actitudes de los profesores de ELE hacia la gamificación dentro de un contexto sueco, así como la frecuencia con que dichos profesores usaban la gamificación en sus clases. Además, se examinó si la edad, el género y la experiencia docente afectaban las actitudes de los profesores hacia la técnica de aprendizaje. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER

  4. 14. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; multilingualism; language development; vocabulary; primary school; digitala verktyg; flerspråkighet; språkutveckling; ordförråd; F-3;

    Sammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER

  5. 15. El deseo de comunicarse en los pasos 3, 4 y 5 en español en Suecia : Su relación con tres factores afectivos individuales

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Ellen Jonasson; [2022]
    Nyckelord :Oral communication; willingness to communicate; motivation; language anxiety; attitudes towards Spanish; teaching Spanish as foreign language; SFL; L2.; Comunicación oral; deseo de comunicarse; motivación; ansiedad lingüística; la actitud hacia español; enseñanza de español como lengua extranjera; ELE; L2.;

    Sammanfattning : El propósito de este trabajo ha sido investigar cómo se correlaciona el deseo de comunicarse con tres factores afectivos: la motivación, la ansiedad lingüística y la actitud hacia la lengua meta. Para indagar lo mencionado, en el objetivo se ha tomado como punto de partida las siguientes preguntas: ¿cómo se correlaciona la motivación con el deseo de comunicarse en español como lengua extranjera?, ¿de qué manera se correlaciona la ansiedad lingüística con el deseo de comunicarse en español como lengua extranjera? y finalmente, ¿cómo se correlaciona la actitud hacia el español con el deseo de comunicarse en español como lengua extranjera? Nuestra hipótesis a la primera pregunta es que creemos que una alta motivación se correlaciona positivamente con un alto deseo de comunicarse. LÄS MER