Sökning: "Skolkuratorers upplevelser av"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Skolkuratorers upplevelser av.
1. Skolkuratorernas arbete med problematisk skolfrånvaro : En kvalitativ intervjustudie av skolkuratorers upplevelser i arbetet med elever som har problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett socialt problem som ökar och skapar bekymmer i skolvärlden. Syftet med studien har varit att öka kunskapen kring skolkuratorernas upplevelser med arbetet med högstadieelever som har en problematisk skolfrånvaro. LÄS MER
2. Skolkuratorers tankar om bakomliggande omständigheter till självskadebeteende hos elever
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka skolkuratorers uppfattningar om bakomliggande omständigheter till elevers självskadebeteende. Vidare undersökte studien informanternas upplevelser av att möta elever med ett självskadebeteende, samt hur arbetet med eleverna kan se ut. LÄS MER
3. Skolkuratorers upplevelser av sitt professionella handlingsutrymme
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien handlar om hur skolkuratorer upplever sitt professionella handlingsutrymme samt hur det kan påverkas av organisationen. Studien utfördes med hjälp av semi-struktureradeintervjuer, där 5 erfarna skolkuratorer delade sina upplevelser, definitioner och reflektioner kring fenomenet. LÄS MER
4. Hinder hos högstadieelever i hjälpsökande vid psykisk ohälsa : Skolkuratorers perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers uppfattning om vad som kan hindra högstadieelever från att söka vidare stöd vid psykisk ohälsa. Författarna önskar även ta reda på vilka begränsningar i handlingsutrymmet skolkuratorer ser utifrån yrkesrollen att hjälpa högstadieelever vidare vid psykisk ohälsa. LÄS MER
5. Skolkuratorers konstgjorda andning, när psykiatrin inte räcker till. En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av elever övergång från barn- och ungdomspsykiatrin till vuxenpsykiatrin.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to ascertain how school counselors experience the transition from child and youth psychiatry to adult psychiatry that their students go through when they turn 18 years old. The study also aimed to discover the meaning behind the transition in relation to the school counselors’ work situation. LÄS MER