Sökning: "Strategisk analys"

Visar resultat 41 - 45 av 412 uppsatser innehållade orden Strategisk analys.

  1. 41. Kan internprissättning av koldioxid effektivisera företags hållbarhetsarbete? : En kvalitativ studie som undersöker svenska företags arbete med internprissättning av koldioxid

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Fors; Daniel Croner; [2022]
    Nyckelord :Financial management; transfer pricing; ICP; internal carbon pricing; shadow pricing; internal emission trading; internal carbon fee; carbon emissions; Ekonomistyrning; Internprissättning; ICP; internprissättning av koldioxid; skuggpris; intern handel med utsläppsrätter; intern koldioxidavgift; koldioxidutsläpp;

    Sammanfattning : Internprissättning av koldioxid (ICP) är ett verktyg som företag frivilligt kan tillämpa för att sätta ett ekonomiskt värde på sina utsläpp. Det kan i sin tur underlätta företags styrning mot lägre koldioxidutsläpp. Flera organisationer rekommenderar företag att arbeta med ICP, däribland Finansinspektionen och EU-kommissionen. LÄS MER

  2. 42. Från en husbonde till en annan : En komparativ tematisk analys av samisk indigenitet, strategisk essentialism och kön/sexualitet i Ann-Helén Laestadius Stöld (2021) och Moa Backe Åstots Himlabrand (2021)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Sasha Lahen-Kempas; [2022]
    Nyckelord :Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; Sámi literature; Sámi identity; Sáminess; indigenous people; decoloniality; indigeneity; strategic essentialism; Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; samisk litteratur; samisk identitet; samiskhet; urfolk; avkolonialitet; indigenitet; strategisk essentialism;

    Sammanfattning : The following thesis examines the process of identity making in the novels Stolen (2021) by Ann-Helén Laestadius and Polar Fire (2021) by Moa Backe Åstot. By a comparative thematic analysis of the texts, and through concepts from postcolonial and decolonial theory, the thesis investigates the challenges for two Sámi youths in a contemporary Sápmi setting as they try to renew the image of Saminess. LÄS MER

  3. 43. En narrativ analys av den offentliga diplomatiska strategin: Sveriges strategiska politiska kommunikation i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Nilsson; [2022]
    Nyckelord :affordance-teori; narrativ analys; digital diplomati; SweMFA; offentlig diplomati; strategisk politisk kommunikation; identitetspolitik; nation branding; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The field of public diplomacy has become increasingly dependent on the general digitalization in society, and its use of social media platforms as a mean to spread their political message to the general public. Digitalization has made public diplomacy more attainable for the masses, but it has also given states a larger responsibility in which messages they want to convey to the public. LÄS MER

  4. 44. Effektivisering av materialflöde i mellanlagerför stångstål

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Maskinteknik

    Författare :Aaron Asgodom; [2022]
    Nyckelord :Material handling; Material flow; Traceability; ABC-Classification; Materialhantering; Materialflöde; Spårbarhet; ABC-klassificering;

    Sammanfattning : Damasteel är ett företag som tillverkar damaskusstål genom en process av pulvermetallurgiståltillverkning som sker med hjälp av en gasatomiseringprocess. Då Damasteels verksamhet växer har företaget köpt en ny lokal nära produktionsanläggningen. Avsikten är att den nya lokalen ska ersätta det nuvarande mellanlagret. LÄS MER

  5. 45. Betalda samarbeten utan visuella element

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elvira Larsson; Filippa Holst; [2022]
    Nyckelord :podcast; marknadsföring; retorik i medier; ethos; logos; pathos; stilfigurer; ambassadörskap; storytelling; social acceleration; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur betalda samarbeten på ljudbaserade nätverk, såsom podcasts, är kommunicerade ur ett retoriskt perspektiv. Då det idag är ett stort fokus på visuellt och skriftligt material publicerat på sociala medier i bild- eller videoformat, är målet med denna studie att skapa en bredare förståelse för enbart ljudbaserad kommunikation. LÄS MER