Sökning: "Teachers’ personal practical knowledge"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Teachers’ personal practical knowledge.
1. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER
2. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER
3. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER
4. Samverkan för vem? : Samverkan som hämmande eller främjande arbete mellan skola och fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Avsikten med denna studie är att försöka identifiera de organisatoriska faktorer som främjar och hämmar samverkan mellan skola och fritidshem. Denna studie bygger på kvalitativa studier med lärare, lärare i fritidshem samt övrig personal som antas samverka mellan skola och fritidshem. LÄS MER
5. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER