Sökning: "Teorin om planerat beteende"

Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser innehållade orden Teorin om planerat beteende.

  1. 6. Fysisk aktivitet – en självklarhet för alla? : Hur mellanstadieelevers attityder, subjektiva normer samt upplevda beteendekontroll påverkar deras träningsbeteende på landsbygd och i stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Larsson; Charlotte Larm; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; Children; Attitude; Subjective norms; Perceived behavior control; Rural and Urban; Fysisk aktivitet; Barn; Attityd; Subjektiva normer; Upplevd beteendekontroll; Landsbygd och Stad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har stillasittande bland barn blivit ett alltmer utbrett samhällsproblem. Samtidigt visar statistik att föreningsidrottandet minskar i alla åldrar.  Syfte: Den här studien undersöker hur attityd, subjektiv norm samt upplevd beteendekontroll påverkar barns träningsbeteende. LÄS MER

  2. 7. Svenska polisers attityder & kunskap om naloxon i polisiärt arbete : En kvantitativ studie baserad på Teorin om Planerat Beteende enligt OOAS, OOKS & NaRRC-B

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet

    Författare :Tobias Magnusson; Jens Molin; [2023]
    Nyckelord :Naloxone; Narcan; Opioid overdose; Life-saving; Attitudes; Knowledge; Police; Law enforcement; Sweden.; Naloxon; Respinal; Nyxoid; Opioidöverdos; Antidot; Motmedel; Rädda liv; Attityder; Kunskap; Polis; Svensk polis.;

    Sammanfattning : Accidental drug poisoning has tripled in Sweden since the start of the 21st century, and statistically the country has had one of the highest overdose death rates in Europe. To reverse an opioid overdose, which is the main cause of drug related death, the antidote naloxone has the capacity of breaking the effect, and it is widely recommended as a safe drug with limited side effects. LÄS MER

  3. 8. Hållbar marknadsföring : En kvalitativ studie om hållbar marknadsföring inom livsmedelsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Maja Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainable marketing; sustainable marketing communication; greenwashing; certifications; theory of planned behavior; consumer behavior; the buying process; food industry; Hållbarhet; hållbar marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; greenwashing; certifieringar; teori om planerat beteende; konsumentbeteende; köpprocessen; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har länge varit ett omdiskuterat ämne och grundar sig i att vi inte har tagit hand om jordens resurser på ett ansvarsfullt sätt. Konsumtionen som sker idag är långt ifrån hållbar. I dagens ohållbara samhälle står livsmedelsindustrin för en stor del av den negativa klimatpåverkan. LÄS MER

  4. 9. Second hand : Betydelsen av attityder, sociala normer och upplevd beteendekontroll på Generation Zs resa mot köp

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Berglund; Lovisa Steen; [2022]
    Nyckelord :Theory of Planned behaviour; Generation Z; Second hand-mode; Attityder; Sociala normer; Traditionella Köpprocessen;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir miljöfrågor allt viktigare och överkonsumtion av kläder är ett problem. Samtidigt som miljömedvetenheten hos dagens unga ökar, har second hand-mode blivit en växande trend. LÄS MER

  5. 10. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arian Zamanian; Huihong Yang; [2022]
    Nyckelord :Persuasive design; Sustainability; Theory of Planned Behavior; Fogg Behavior Model; User engagement; Persuasive design; Hållbarhet; Teorin för Planerat Beteende; Foggs Beteende Modell; Användarengagemang;

    Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER