Sökning: "analysbegrepp"

Visar resultat 6 - 10 av 69 uppsatser innehållade ordet analysbegrepp.

  1. 6. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  2. 7. Våldets betydelse vid konstruktioner av en god förälder : En kvalitativ dokumentstudie om tingsrättens och socialtjänstens förväntningar på våldsutsatta föräldrar i vårdnadstvist

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nellie Grundin; Karolina Westergren; [2023]
    Nyckelord :Intimate partner violence; custody dispute; parenthood; gender; Våld i nära relation; vårdnadstvist; föräldraskap; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att jämföra tingsrättens domar i vårdnadstvister där det uppges att våld mellan föräldrar förekommit med socialtjänstens riktlinjer för vårdnad- boende- och umgängesutredningar, för att analysera vilka förväntningar på föräldrarna som beskrivs. För att besvara syftet har en dokumentstudie gjorts, där tingsrättens domar och Socialstyrelsens handbok gällande vårdnad, boende och umgänge analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 8. Undersökande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisning : En studie kring hur lärare på lågstadiet organiserar undervisningen inom naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Birgersson; Rebecca Bille; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :undersökande arbetssätt; naturvetenskap; lågstadie; interaktion; stöttning; samtal säkerställande av kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare på lågstadiet arbetar med undersökande arbetssätt för att åskådliggöra ett naturvetenskapligt innehåll för eleverna, deras syfte med undervisningen samt hur de ger eleverna möjlighet att synliggöra sin kunskap. Ingången till studien har varit deduktiv med det sociokulturella perspektivet samt Pedagogical Content Knowledge som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  4. 9. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olle Vikström; [2023]
    Nyckelord :Essentialistiska framställningar; religionsundervisning; buddhism; hinduism; läroböcker; kritisk diskursanalys och korpuslingvistik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER

  5. 10. Vem ska vi förlåta, Margaux Dietz eller SVT? : En kritisk diskursanalys av dokumentärfilmen Kan vi förlåta Margaux? och filmens kritik i nyhetsartiklar.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Gustavsson; Minea Osmancevic; [2023]
    Nyckelord :margaux dietz; public service; influencer; kritisk diskursanalys; critical discourse analysis; documentary film; discourse; news articles; margaux dietz; public service; influencer; kritisk diskursanalys; dokumentärfilm; diskurs; nyhetsartiklar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka diskurser som representeras i dokumentärfilmen "Kan vi förlåta Margaux?” producerad av public service företaget SVT. Vidare undersöks den kritik som diverse nyhetsartiklar har presenterat i samband med dokumentärfilmens publicering. LÄS MER