Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Let´s talk about sex” - But how? : Lärares beskrivningar kring val av arbetssätt inom sex- och samlevnadsundervisning kopplat till hur känsligt ämnet är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Catharina Jacobsson; [2021]
    Nyckelord :Sex and cohabitation; sex and cohabitation education; methods; working methods; sensitive subjects; teaching; high school; biology; science; didactics.; Sex och samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; metoder; arbetssätt; känsliga ämnen; undervisning; gymnasiet gymnasium; biologi; naturkunskap; didaktik.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen menar att alla elever har rätt till att få sex- och samlevnadsundervisning. Den syftar till att stärka självkänslan hos eleverna och bidra till att de kan ta ansvarsfulla och medvetna beslut rörande sexualitet, relationer och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Tydliggörande pedagogik i grundskolan och gymnasiet ur specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Franzén; Therese Jutterdahl; [2021]
    Nyckelord :TEACCH; structured teaching; Universal Design for Learning; UDL; SENCo; tydliggörande pedagogik; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge ett kunskapsbidrag kring specialpedagogers erfarenheter av tydliggörande pedagogik i grundskola och gymnasium. Vi använde kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturen som en introduktion till olika (text)världar : Fyra lärares beskrivningar av sina didaktiska överväganden om världslitteratur i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Klara Thörnell; [2021]
    Nyckelord :World literature; teaching and learning; fiction; Upper-Secondary school; Världslitteratur; ämnesdidaktik; skönlitteratur; gymnasium;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är inriktad på hur lärare i gymnasieskolan ser på möjligheten att inkludera världslitteratur och texter från olika kulturer i svenskämnet. Syftet är att undersöka lärares beskrivna arbetssätt och motiv till att välja denna litteratur till sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares uppfattningar kring gymnasieskolors organisation av grupper i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Florén; [2021]
    Nyckelord :grupper; gymnasium; matematik; matematiksvårigheter; organisation;

    Sammanfattning : En betydelsefull åtgärd för elever i svårigheter är att insatserna riktas mot att skapa en god lärmiljö. För att nå fler elever är det väsentligt om insatserna riktas till alla skolans elever. I gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) framgår det inte hur skolorna ska organisera grupper för att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Är inlämningsuppgifter en relevant bedömningsform?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johan Wehlin; [2021]
    Nyckelord :Motivation; inlämningsuppgifter; yrkeselever; yrkesutbildning; gymnasium; litteraturgenomgång;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå elevers motivation till att göra inlämningsuppgifter, vilket lite kortfattat kan beskrivas som skrivuppgifter. Detta där eleverna uppmanas att skriva och svara på frågor via ett dokument på datorn, för att sedan lämna in sina uppgifter till läraren för vidare återkoppling. LÄS MER