Sökning: "barn och vuxna"

Visar resultat 31 - 35 av 2343 uppsatser innehållade orden barn och vuxna.

  1. 31. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ingebjørg Spjeld Klemetsen; Terece Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Lek; Fri lek; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER

  2. 32. Högläsning och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Andell; Najma Ahmed Hussein; [2023-10-23]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; fritidshem; literacy;

    Sammanfattning : Abstract I dagsläget är läsning en central fråga för många, inte minst Göteborgs stad. Det har sedan några år tillbaka larmats på flera håll i landet om bristande språkkunskaper i tidiga åldrar hos barn, men även vissa vuxna. LÄS MER

  3. 33. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 34. (Street)fotboll som ett socialt multiverktyg kan hjälpa till att bygga broar: En antropologisk studie om hur en relativt enkel, tillgänglig, kostnadsfri och social aktivitet kan påverka många individer i olika sammanhang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :John Samuelsson; [2023-10-12]
    Nyckelord :Streetfotboll; social integration; Identitet; rasism; Antropologi; välfärd; gemenskap; sociala relationer;

    Sammanfattning : Den studien undersöker streetfotboll som en social och pedagogisk plattform för ungdomar och unga vuxna i Sverige med fokus på Svenska Fotbollförbundets projekt Fotbollsligan.Genom kvalitativa intervjuer, visar studien hur streetfotboll kan fungera som ett positivt socialt system för förhandling och hantering av våld och hur det kan bidra till att motverka utanförskap såväl som att skapa sociala nätverk. LÄS MER

  5. 35. Barn i låg- och mellanstadiets trafiksäkerhet till och från busshållplatsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Lorentzon; Magnus Ryberg; [2023-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Allt fler barn åker buss till skolan idag. Lagstiftning medför att kommunerna behöver erbjuda eleverna skolskjuts. Där krav ställs på en säker miljö mellan skola och busshållplats. LÄS MER