Sökning: "barnbok"
Visar resultat 6 - 10 av 131 uppsatser innehållade ordet barnbok.
6. En barnbok om funktionsvariationen ADHD -Attention Deficit Hyperactive Disorder : Processen bakom skapandet av en informativ barnbok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en informativ barnbok kring funktionsvariationen ADHD, som ska fungera som ett verktyg för förskollärare i undervisningstillfällen med barnen. Aspirationen är att barnboken ska bidra till en kunskap om och förståelse för funktionsvariationer samt motverka utanförskap i förskolan. LÄS MER
7. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER
8. Trollbunden
Kandidat-uppsats, Konstfack/Grafisk design & illustrationSammanfattning : .... LÄS MER
9. "Men han är väl snäll? Han är ju snäll tycker jag..." : En kvalitativ studie om framställandet av funktionsvariationen autism i en barnbok samt nio elevers uppfattningar kring bokens huvudkaraktär
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Children’s literature that includes characters with functional variations is viewed as a tool to increase understanding in classrooms. However, this assumes that the characters are portrayed in a good light and present a positive image to pupils. LÄS MER
10. Skräck från bok till bild
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LitteraturvetenskapSammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker hur skräck som motiv ter sig annorlunda när ett litterärt verk går från ett format till ett annat, via en komparativ granskning av Neil Gaimans barnbok Coraline (2002) och dess intermediala adaptioner. Granskningen görs utifrån ett narratologist perspektiv. LÄS MER