Sökning: "barns berättelse"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden barns berättelse.

  1. 11. Hur tungt väger ett barns ord? : En kvalitativ studie om hur förvaltningsrätten tar barns berättelse i beaktande vid domslut rörande 2 § LVU

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ivona Cota; Alize Högberg; [2020]
    Nyckelord :LVU; physical and mental abuse; administrative court; children s rights; perspective of the child; compulsory care; LVU; fysiskt- och psykiskt våld; förvaltningsrätt; barns rätt; barnperspektiv; tvångsomhändertagande;

    Sammanfattning : Abstract The law with special provisions on the care of young people (SFS 1990: 52) (LVU) regulates a possible way out for the social service to compulsorily act to protect children and young people who in different ways are disadvantaged. When an intervention is made in accordance with this law, high legal security requirements are set for each child in each unique case. LÄS MER

  2. 12. ”Ser du mig?” : En vetenskaplig essä om tysta och blyga barn i förskolan som inte uppmärksammas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Rooyani; [2020]
    Nyckelord :shy; shyness; silent children; withdrawn children; approaching shyness; children’s participation; child perspective; communication; pedagogues’ approach; inclusion; participation; introverted children; Blyg; blyghet; tystlåtna barn; tillbakadragna barn; bemöta blyghet; barns delaktighet; barnperspektiv; kommunikation; pedagogernas förhållningssätt; inkludering; delaktighet; introverta barn;

    Sammanfattning : This essay is a scientific essay that centers around a story based on a self-experienced dilemma about a shy and silent child who does not communicate with the pedagogues at the preschool nor the majority of the other children. The child chooses to only communicate through her best friend and is then able to use both body- and verbal language, and it is only through this friend that others learn what the child wants. LÄS MER

  3. 13. Systematisk dokumentation av barns utveckling och lärande inom pedagogisk omsorg i Sverige och Finland : En vetenskaplig essä om två grannländers sätt att sammanställa barns lärprocesser

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Leila Brask-Jensen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The preschool curriculum obliges us working at preschool to systematically document the development and learning of children. Our premier policy document does not in detail explain how one should do the documentation. LÄS MER

  4. 14. Litar de på min kompetens? : En bra dialog och lagom mycket föräldrainflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Pettersson; [2019]
    Nyckelord :preschool; competence; relationship; collaboration; influence; communication; förskola; kompetens; relation; samarbete; inflytande; kommunikation;

    Sammanfattning : This essay is based on three self-experienced stories that shares the problem of parents showing a lack of trust in my experience and competence (as a teacher). The first story highlights how the parents have opinions regarding what outdoor clothes a child is wearing just by seeing a photo in the preschools blog. LÄS MER

  5. 15. En förskola för alla : En essä om barns vistelsetider i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefine Malmberg; [2019]
    Nyckelord :Preschool; parental collaboration; curriculum; Bowlby; attachment theory; period of residence; parental leave; CRC.; förskola; föräldrasamverkan; läroplan; Bowlby; anknytningsteorin; vistelsetid; föräldraledig; barnkonventionen.;

    Sammanfattning : Med denna vetenskapliga essä presenterar jag först situationer ur det praktiska arbetet i förskolan och reflekterar sedan över dessa situationer med hjälp av bland annat tidigare forskning, barnkonventionen och läroplanen. Mitt dilemma handlar om hur jag som pedagog förhåller mig till barns skiftande vistelsetider och hur mitt arbete kring föräldrasamverkan och läroplanen ser ut. LÄS MER