Sökning: "barns identitet i det mångkulturella arbetet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns identitet i det mångkulturella arbetet.

  1. 1. ”Språk och mat är ju säkra kort” En studie om pedagogers tolkning av ett läroplansmål om barns kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Forsberg; Rebecka Nilsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; identitet; interkulturellt förhållningssätt; kultur; kulturell identitet; mångkultur; språk;

    Sammanfattning : AbstractSverige har i samband med globaliseringen blivit ett alltmer mångkulturellt samhälle, där många kulturer, religioner, värderingar och synsätt möts. Detta innebär att den svenska förskolan idag möter barn från olika kulturer och språkliga bakgrunder. LÄS MER

  2. 2. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Hansåker; Jamila Paco; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Miljö; Musik; Nyanlända; Talspråksutveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet - Möjlighet eller hinder? : En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan stödjer flerspråkiga barns språk- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Pettersson; Jenny Pokosta; [2015]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; specialpedagogik; mångkulturell identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en fördjupad kunskap om hur förskolan stödjer och stimulerar flerspråkiga barns språkutveckling, kommunikationsförmåga och identitetsskapande. Vi har valt att studera detta ämne ur ett specialpedagogiskt perspektiv då vi upplevde att detta var en grupp som inte får det stöd i förskolan och skolan som de skulle behöva. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Hur lärare främjar arbetet med flerspråkighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :David Åkesson; Anna Olsson; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kulturell identitet; modersmål; språkutveckling och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka utmaningar lärare möter samt har erfarenhet av i det vardagliga arbetet med flerspråkighet. Med det vardagliga arbetet avses i denna studie lärares syn på språkets betydelse för barns möjlighet till kommunikation, samspel och delaktighet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : En studie om några förskollärares uppfattningar angående samarbetet med föräldrarna, modersmålets betydelse och arbetet med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emma Oskarsson; Evelina Oskarsson; [2011]
    Nyckelord :Second Language; learning; preschool-education; flerspråkighet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I bakgrunden berör vi det sociokulturella perspektivet där Vygotskij och Säljö beskriver samspelets betydelse med omgivningen för barnets språkutveckling. Därefter belyser vi språkliga definitioner som följs av förskollärarnas samverkan med föräldrarna för att avslutningsvis ta upp förskolans roll för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER