Sökning: "befintlig"

Visar resultat 16 - 20 av 3034 uppsatser innehållade ordet befintlig.

  1. 16. Hur upplevs internt samarbete när det sker genom digitala kommunikationsverktyg? : En kvalitativ studie om digitala kommunikationsverktyg och dess möjligheter samt utmaningar inom digitalt samarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Karl Andersson; Pauleen Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Kommunikation; digital kommunikation; samarbete; digitalt samarbete; distansarbete;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga samhälle och pågående digitalisering utvecklas tekniken ständigt.  Sättet att kommunicera och samarbeta är något som genomgått förändring till följd av teknikens utveckling. LÄS MER

  2. 17. Designprocessen och maskininlärning: Framtiden för användarcentrerad design

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lisa Marie Karin Gärdhammar; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine Learning; Design process; Journey Mapping; Empathy; User experience; Customer experience; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Designprocessen; Journey Mapping; Empati; Användarupplevelse; Kundupplevelse;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) och i synnerhet maskininlärning (ML) har inom UX-design visat potential att förbättra designprocessen genom att exempelvis identifiera användargrupper från stora datamängder, effektivisera idégenerering och automatisera repetitiva uppgifter. Det råder dock oenighet kring hur tekniken kan integreras i designprocessen. LÄS MER

  3. 18. Comparative Study of the Role of Digital Technologies in Implementing Circular Economy Practices in Product-Service Systems (PSS) : An Analysis Across Varying Organizational Scales

    Master-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Ajay Surya Gnaneswaran; [2024]
    Nyckelord :Product Service Systems; PSS; Circular Economy; CE; Digital Technology; DT; Industry 4.0; Circular Strategies; Barriers and Opportunities; Qualitative; Product-tjänste system; PSS; Digitala Teknologier; DT; Cirkulär Ekonomi; CE; Cirkulära Strategier; Industri 4.0; Utmaningar och Möjligheter; Kvalitativ.;

    Sammanfattning : This thesis investigates the integration of digital technologies (DT) within Product-Service Systems (PSS) and their role in promoting Circular Economy (CE) practices. Despite increasing recognition of digitalization in industries with PSS offerings, research on DT as a catalyst for CE, especially across organizations of various sizes, remains limited. LÄS MER

  4. 19. Språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monalisa Aghali; Aliyah Bergström; [2024]
    Nyckelord :language development; genrepedagogik; SO; SO-undervisning; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; ämneslitteracitet; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Detta arbetets ändamål är att granska redan befintlig forskning gällande ett språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena; samhällskunskap, historia, religion och geografi. Det främsta motivet till varför vi valt att undersöka detta område är för att språket har en stor betydelse för inlärning. LÄS MER

  5. 20. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER