Sökning: "begreppet personliga erfarenheter"

Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden begreppet personliga erfarenheter.

  1. 21. Hur nära kan Man vara? : En studie om mäns relation till intimitet och närhet kopplat till normer kring att vara man.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ivve Martinez; [2018]
    Nyckelord :Genus; Manlighet; Maskulinitet; Hegemonisk maskulinitet; Intimitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utöka kunskapen kring maskulinitet och normer kring att vara man kopplat till mäns relation till intimitet och sexualitet och genom det bidra till en vidare diskussion om jämställdhet. Forskningsstudiens fokus breddar begreppet jämställdhet genom att den bidrar till att utöka kunskapen om ojämställdhet som existerande även inom könskategorin män, och inte enbart mellan kvinnor och män. LÄS MER

  2. 22. Traditionsfirande i förskolan : En didaktisk studie om kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Baer; Catharina Kjerrulf; [2018]
    Nyckelord :celebration; cultural diversity; intercultural; preschool education; rituals; traditions; firande; förskola; interkulturell; jul; kultur; lucia; mångfald; traditioner; traditionsfirande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarstudenters uppfattning om och tidigare erfarenheter av att arbeta med olika kulturella och religiösa traditioner i förskolan. Examensarbetet utgår från ett interkulturellt perspektiv och behandlar vilka traditioner som synliggörs i förskolan, hur firandet går till och informanternas uppfattning om tradition som fenomen och resurs för kulturellt lärande. LÄS MER

  3. 23. Det Unheimliche och hemmet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Niels Pettersson Sandmark; [2018]
    Nyckelord :Das Unheimliche; Sigmund Freud; Kuslig; Uncanny; Home; Heim; Hem; Horror; Skräck; Architecture; Arkitektur; Dwelling; Bostad; Virtual Reality; Horror Movie; Skräckfilm; Psychoanalysis; Psykoanalys; Doppelganger; Dubelgångare; Déjà vu; Labyrint; Labyrinth; Photography; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Under mina sista år som student på arkitektskolan i Lund har jag flera gånger stött på något som jag uppfattar som en diskrepans mellan människors upplevda trygghet av och den statistiskt kartlagda säkerheten för ett givet rum eller plats. Det är för mig intressant hur ett ställe som Stureplan i Stockholm, berömt för dess nattliv men också ökänt för dess höga nivåer av kriminalitet, kan uppfattas som betydligt mer behagligt att vistas i än den ”harmlösa” närliggande kyrkogården. LÄS MER

  4. 24. En förskola för alla? : några förskollärares upplevelser kring inkludering i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emelie Jörgensen; Malin Jönsson; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; alla barn; förskola; förskollärare; anpassning; tillgänglighet; delaktighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare upplever begreppet inkludering, hur de beskriver sig arbeta med det samt vilka erfarenheter de har av inkluderingsarbetet i förskolan. För att få svar på vår frågeställning kring vilka möjligheter och svårigheter förskollärare upplever i arbetet med inkludering har personliga intervjuer genomförts. LÄS MER

  5. 25. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Helming Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Text interpretation; literary competence; literary transfer; reading competence; reading comprehension; readings; dialogue; assessment competence; formative assessment; summative assessment; metalanguage; tacit knowledge.; Texttolkning; litterär kompetens; literary transfer; läskompetens; läsförståelse; läsarter; dialog; bedömningskomptens; formativ bedömning; summativ bedömning; metaspråk; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER