Sökning: "begreppet personliga erfarenheter"
Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden begreppet personliga erfarenheter.
21. Hur nära kan Man vara? : En studie om mäns relation till intimitet och närhet kopplat till normer kring att vara man.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utöka kunskapen kring maskulinitet och normer kring att vara man kopplat till mäns relation till intimitet och sexualitet och genom det bidra till en vidare diskussion om jämställdhet. Forskningsstudiens fokus breddar begreppet jämställdhet genom att den bidrar till att utöka kunskapen om ojämställdhet som existerande även inom könskategorin män, och inte enbart mellan kvinnor och män. LÄS MER
22. Traditionsfirande i förskolan : En didaktisk studie om kulturell mångfald
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarstudenters uppfattning om och tidigare erfarenheter av att arbeta med olika kulturella och religiösa traditioner i förskolan. Examensarbetet utgår från ett interkulturellt perspektiv och behandlar vilka traditioner som synliggörs i förskolan, hur firandet går till och informanternas uppfattning om tradition som fenomen och resurs för kulturellt lärande. LÄS MER
23. Det Unheimliche och hemmet
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Under mina sista år som student på arkitektskolan i Lund har jag flera gånger stött på något som jag uppfattar som en diskrepans mellan människors upplevda trygghet av och den statistiskt kartlagda säkerheten för ett givet rum eller plats. Det är för mig intressant hur ett ställe som Stureplan i Stockholm, berömt för dess nattliv men också ökänt för dess höga nivåer av kriminalitet, kan uppfattas som betydligt mer behagligt att vistas i än den ”harmlösa” närliggande kyrkogården. LÄS MER
24. En förskola för alla? : några förskollärares upplevelser kring inkludering i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare upplever begreppet inkludering, hur de beskriver sig arbeta med det samt vilka erfarenheter de har av inkluderingsarbetet i förskolan. För att få svar på vår frågeställning kring vilka möjligheter och svårigheter förskollärare upplever i arbetet med inkludering har personliga intervjuer genomförts. LÄS MER
25. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER