Sökning: "betyg kön"

Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden betyg kön.

  1. 11. Vem tar ordet? : En enkätstudie om hur gymnasieelever upplever sitt muntliga deltagande i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Anton Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Opportunity to speak; social studies; students; classroom discussion; gender patterns; Talutrymme; samhällskunskap; elever; klassrumsdiskussion; könsmönster;

    Sammanfattning : Det finns få studier som har undersökt gymnasielevers muntliga deltagande i ämnet samhällskunskap. Den här uppsatsens syfte är således att undersöka gymnasieelevers upplevelse av att svara på samhällskunskapslärares frågor. LÄS MER

  2. 12. Kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisning : En intervjustudie om lärares uppfattningar om kontroversiella frågor, undervisningsmetoder och positioneringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karolina Hill; [2021]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; undervisningsmetoder; positionering; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Sveriges utveckling till ett mångkulturellt och mångreligiöst land har de senaste decennierna förändrat vilka frågor vi möter och diskuterar med varandra. Religionskunskap som ämne ska ge elever möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER

  3. 13. Hur gör vi med pojkarna? : En studie om pojkars och flickors betygsskillnader

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Rejdvik; Linda Ekberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att visa om det finns arbetssätt och förhållningssätt som är särskilt gynnsamma för pojkar. Vi ville också ta reda på om det finns skolorganisatoriska faktorer som bidrar till att höja kunskapen mellan korrelationen kön/genus och betyg/meritvärde. LÄS MER

  4. 14. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  5. 15. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER