Sökning: "bild lgr 11"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden bild lgr 11.

  1. 16. Kursplanemål i bild i ljuset av didaktik och genuspedagogik : En kvalitativ studie av två bildpedagogers arbete med två kursplanemål

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Joanna Karlsson; [2019]
    Nyckelord :genus; didaktik; genuspedagogik; bild; Lgr 11;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur två bildlärare arbetar med två mål i kursplanen för bild och har med hjälp av två av didaktikens centrala frågor, undersökt och diskuterat dessa. Två semistrukturerade intervjuer gjordes med två olika informanter i olika delar av Sverige. LÄS MER

  2. 17. Intersektionella perspektiv på läromedel i läs- och skrivinlärning i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Inger Eline Sara; [2019]
    Nyckelord :intersektionell analys; läromedel; grundskolan; genus; nationella minoriteter; svenskämnet; etnicitet; årskurs 1; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar alla läromedel som är utgivna efter 2018 i läs- och skrivinlärning för årskurs 1 i svenska. Syftet har varit att analysera läromedlen utifrån förekomst av genus, etniciteter samt religion. Resultatet visar att nationella minoriteter inte finns representerade i de analyserade läromedlen. LÄS MER

  3. 18. Hur skildras medeltiden i olika läroböcker? : En kvalitativ studie av olika läroböcker inom ämnet Historia för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Henrik Runnsäter Söderkvist; [2019]
    Nyckelord :läromedel; historieämnet; historiemedvetande; bildanalys; textanalys; läromedelsgranskning; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska tre olika läroböcker inom historieämnet för åk 4–6 där alla anser sig följa styrdokumentet Lgr11. Som en del av min analys kommer det att visas huruvida läroböckerna uppfyller de kunskapskrav som finns för historia åk 4–6 i rådande styrdokument och som de själva anger. LÄS MER

  4. 19. Hur har digitaliseringen i skolan förändrat kemiundervisningen i årskurs 7-9? : En jämförelse mellan forskning och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Ida Andersson; [2018]
    Nyckelord :digitalisering; digital läsning; digitala verktyg; inlärning; kemi;

    Sammanfattning : I den reviderade variation av LGR 11 (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet 2011) från 2017 lyfts digitaliseringen fram. Skolan är under förändringoch digitala verktyg finns i klassrum. LÄS MER

  5. 20. Multimodala texter : en studie om lärares uppfattning om multimodalatexter i svenskundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Alexandersson; Medina Gabeljic; [2018]
    Nyckelord :Serier; serieromaner; läsförståelse; literacy;

    Sammanfattning : Detta examensarbete studerar hur mellanstadielärares syn på och förståelse av multimodala genrer, som exempelvis serier och serieromaner, ser ut. Arbetet kommer även att studera hur dessa lärares syn på läsundervisning och läsförståelse ser ut. LÄS MER