Sökning: "csr konkurrensfördelar"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden csr konkurrensfördelar.

  1. 1. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  2. 2. Frivillig hållbarhetsredovisning bland små- och medelstora företag : En kvalitativ fallstudie utifrån legitimitet och institutionell teori

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Cederberg; Kajsa Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; transparency; CSR and GRI; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; transparens; CSR och GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbart företagande är ett stort samtalsämne i dagens samhälle. Företag förväntas ta ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt medansvar. Stora företag tvingas hållbarhetsredovisa enligt svensk lag. LÄS MER

  3. 3. En studie om hållbarhetsarbete & miljövänliga byggnader : Ur ett investeringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hasse Grbic; Panpasa Khammeeseenon; [2023]
    Nyckelord :Sustainable buildings; Sustainability; Environmental Certification and Investment; Miljövänliga byggnader; Hållbarhet; Miljöcertifiering och Investering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur det kan bli lönsamt för fastighetsägare och fastighetsinvesterare att investera i miljövänliga och hållbara byggnader. Dessutom fokuserar arbetet på hållbara byggnader och vad som sker i fastighetsbranschen som gynnar hållbarheten. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetskommunikation på Instagram : En kvalitativ innehållsanalys av svenska fast fashion-företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Wasling; Johanna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; sustainability; sustainability communication; consumer engagement; sustainability marketing; CSR; fast fashion; Instagram; hållbarhet; hållbarhetskommunikation; konsumentengagemang; hållbar marknadsföring; CSR; fast fashion;

    Sammanfattning : Fast fashion-industrin blir ständigt anklagad för att inte vara hållbar och konsumenters kunskap om hållbarhet är bristande. Forskning visar att konsumenternas förståelse för fast fashion-industrin och hur det påverkar omvärlden är nyckeln för att nå förändring och en hållbar industri. LÄS MER

  5. 5. Cirkulär ekonomi i textilbranschen : en fallstudie om värdet att arbeta med upcycling i textilbranschen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Hanna Rumm; Emma Öberg; [2022]
    Nyckelord :Textilbranschen; cirkulär ekonomi; upcycling;

    Sammanfattning : Företagens ansvar inom hållbarhet är väldiskuterat i näringslivet såväl som i samhället. Regeringskansliet rapport om ansvar beskriver hur näringslivet kan främja arbetet inom hållbarhet med hjälp av verktyget Corporate Social Responsibility (CSR). LÄS MER