Sökning: "delning online"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden delning online.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Kilhage; Kristin Ogarp; [2023]
    Nyckelord :Communication; Journalistic ideals; Framing theory; Influencer; Journalism; Margaux Dietz; Partitempen; Qualitative text analysis; Kommunikation; Journalistiska ideal; Gestaltningsteorin; Influencer; Journalistik; Margaux Dietz; Partitempen; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. LÄS MER

  3. 3. “Judge my Spotify” : A user-centred design study exploring content creator mindsets, behaviours and motivations for music sharing on TikTok

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adrian Bucka; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Semi-structured Interviews; Motivation for Music Sharing; Content Creator Mindsets; Design Implications for Music Sharing on TikTok;

    Sammanfattning : The rise of TikTok has revolutionised our interaction with music on social media, altering how we discover and share songs. Artists recognise TikTok's potential as a launchpad for their careers, while music streaming platforms have embraced user-generated content and introduced features for incorporating music into online sharing. LÄS MER

  4. 4. Personaliserad marknadsföring inom dagligvaruhandel online i EU : En kvalitativ studie om hur svenska och tyska konsumenter uppfattar personaliserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Vedin; Mina Doderovic; [2023]
    Nyckelord :Personalized marketing; Perception; Online grocery stores; Sweden; Germany; GDPR.; Personaliserad marknadsföring; Uppfattning; Dagligvaruhandel online; Sverige; Tyskland; GDPR.;

    Sammanfattning : Personaliserad marknadsföring är betydelsefullt för e-handeln och dess framgång. “Personaliserad marknadsföring definieras som att designa och leverera skräddarsydda produkter och tjänster till enskilda kunder, personaliserad marknadsföring innebär med andra ord differentierade erbjudanden för enskilda kunder” (Chandra, Verma, Marc Lim, Kumar & Donthu 2022, s. LÄS MER

  5. 5. Din integritet är priset du betalar för att dela dina personuppgifter : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på fördelar och risker kopplat till insamling av personuppgifter i marknadsföringssyfte.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Malin Lindfors; Matilda von Reis; [2023]
    Nyckelord :cookies; personal data; privacy concerns; kakor; marknadsföring; personuppgifter; integritet; datainsamling; delning av personuppgifter;

    Sammanfattning : Individualised online marketing requires taking a stand regarding legal laws and user privacy. Although laws and regulations have arisen to strengthen individuals' rights to privacy and data control, the subject is still perceived as complex. LÄS MER