Sökning: "diskurs film"
Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden diskurs film.
6. "Fru och barn och radhus kan du ha själv" : Om 1970-talet, jämlikheten och kärleksförhållandet i Gun-Britt Sundströms roman Maken
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 8. LÄS MER
7. Makt och maktlöshet i Onåd : En studie om hur J.M. Coetzees roman Onåd kan användas i svenskundervisningens jämställdhetsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Denna studies syfte och forskningsfråga är att undersöka och besvara hur J.M. Coetzees roman Onåd kan förstås med utgångspunkt i de intersektionella kategorierna kön, ras och klass samt hur man som pedagog kan tillämpa romanen i den svenska gymnasieskolan för att diskutera och undervisa om jämställdhet och människors lika värde. LÄS MER
8. ”Är du inte uttalat mot så är du för” : en introduktion till positionering som retoriskt begrepp
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsen är en introduktion till positionering som retoriskt begrepp. Jag tycker mig se en splittring i samhället och att en del av det övergripande problemet är att människor inte kan mötas i en diskussion utan, likt ett politiskt maktspel, tar avstånd ifrån oliktänkande. LÄS MER
9. APOKALYPTISK ANIME. Textanalys av Nausicaä från vindarnas dal
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Animerad film från Japan har blivit populärt även i väst. Den ofta gulliga färgglada visuella stilen som kännetecknar mediet står dock i kontrast till berättelsernas innehåll. LÄS MER
10. Hela världens skönlitteraturer? : En diskursanalytisk studie om svensklärares förhållningssätt till icke västerländsk skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This study investigates teaching of fiction from outside of the Western world. The study was conducted via a discourse analysis of five semi structured interviews with upper secondary school teachers in Swedish language and literature. LÄS MER