Sökning: "e-handel uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden e-handel uppsats.

  1. 1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  2. 2. Customer churn prediction in a slow fashion e-commerce context : An analysis of the effect of static data in customer churn prediction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Luca Colasanti; [2023]
    Nyckelord :Survival Analysis; Time To Event prediction; Churn retention; Machine Learning; Deep Learning; Customer Clustering; E-commerce; Analisi di sopravvivenza; Previsione del tempo a evento; Ritenzione dall’abbandono dei clienti; Apprendimento automatico; Apprendimento profondo; Segmentazione della clientela; Commercio elettronico; Överlevnadsanalys; Tid till händelseförutsägelse; Churn Prediction; Maskininlärning; Djuplärning; Kundkluster; E-handel;

    Sammanfattning : Survival analysis is a subfield of statistics where the goal is to analyse and model the data where the outcome is the time until the occurrence of an event of interest. Because of the intrinsic temporal nature of the analysis, the employment of more recently developed sequential models (Recurrent Neural Network (RNN) and Long Short Term Memory (LSTM)) has been paired with the use of dynamic temporal features, in contrast with the past reliance on static ones. LÄS MER

  3. 3. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  4. 4. Design för hållbar konsumtion : En studie om hur modeföretag kan designa sina webbutiker för att främja hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Lisra; Madelene Rehnvall; [2023]
    Nyckelord :UX-design; design principles; persuasive technology; e-commerce; fast fashion; fashion industry; sustainable consumption; UX-design; designprinciper; övertygande teknologi; e-handel; fast fashion; modeindustri; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln inom detaljhandeln procentuellt ökat vilket har lett till nya sätt att konsumera på. Just digitaliseringen av modehandeln har lett till uppkomsten av fast fashion, en ny affärsmodell med ohållbar miljöpåverkan som placerar modeindustrin i topp tre bland de mest förorenande industrierna i världen. LÄS MER

  5. 5. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Andersson; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; stadskärna; mötesplatser; attraktivitet; köpcentrum; elektronisk handel e-handel ;

    Sammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER