Sökning: "elevers eget lärande malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden elevers eget lärande malmö.

  1. 1. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  2. 2. Främja elevers läskunnighet genom analog läsning och ökade förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edona Sejdijaj; [2023]
    Nyckelord :Analog läsning; digital läsning; digitala läromedel; fysiska läromedel; förväntningar; läsförståelse; screening; språkinriktad undervisning;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetets syfte var att undersöka om ökade förväntningar via språkinriktad undervisning, samt genom att läsa analoga texter i stället för digitala texter skulle främja elevers läsförståelse. Skolan var i behov av att öka läskunnigheten och även komma underfund med vad som kan främja läsförståelsen på skolan, men även vad som kan ha hämmat läsutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Abdulrahman Sultan Kadir; [2023]
    Nyckelord :Lärarens uppfattningar; lektionsmål; teknikundervisning; didaktik; lärande; formativ bedömning; kommunikation; motivation; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9. För att genomföra undersökningen formulerades två frågeställningar: Vilka uppfattningar har lärare om hur väl och på vilka sätt elevers målbilder stämmer med lärarens? - Vilka uppfattningar har läraren om hur elevers målbilder i jämförelse med lärares påverkar deras lärande?  För att undersöka frågeställningarna intervjuades fem tekniklärare i årskurserna 7-9. LÄS MER

  4. 4. Elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt i fjärrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :IBRAHIM YILMAZ; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; flippat klassrum; fjärrundervisning; fysik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I denna uppsats redovisas elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt som grupparbete i flippat klassrum i fjärrundervisning och närundervisning. Undersökningen genomfördes via en elevenkät och semistrukturerade intervjuer med lärare i gymnasieskola A i en stad i södra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Grupparbete och dess förutsättningar för att stärka språkförmågan i ämnet svenska för årskurs 4–6 : Group Work and its Prerequisites for Strengthening Language Skills in the Subject Swedish for Grades 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara Andersson; Malin Wigström; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; interaktion; resurser; sammanhang; sociala färdigheter; språkförmåga; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta del av svensklärares reflektioner kring hur grupparbete kan användas för att stärka elevers språkutveckling, samt deras syn på vilka utmaningar det finns med att använda grupparbete som arbetsform. Utifrån detta syfte har två forskningsfrågor formulerats: hur reflekterar svensklärare i årskurs 4–6 över grupparbete som arbetsform för att stödja elevers språkutveckling? samt vilka utmaningar upplever svensklärare i årskurs 4–6 att det finns med att använda grupparbete som arbetsform? Studiens teoretiska utgångspunkter har hämtats från det sociokulturella perspektivet, relationellt perspektiv samt kooperativt och kollaborativt lärande. LÄS MER