Sökning: "enkät skolbibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden enkät skolbibliotek.

  1. 1. Ger det själen vingar? : En studie i användningen av barnlitteratur i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Berit Ghavidel Rostami; [2020]
    Nyckelord :Children’s literature; children’s books; reading; book conversations; literature conversations; life issues; leisure centers; leisure center teachers; socio – cultural perspective; environmental psychological perspective; reading circle; library; school library; Barnlitteratur; barnböcker; läsning; boksamtal; litteratursamtal; livsfrågor; fritidshem; fritidshemslärare; sociokulturellt perspektiv; miljöpsykologiskt perspektiv; läsandets cirkel; bibliotek; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to investigate and shed light on how children’s literature is used in the after – school center, if there are any conversations with children’s literature as a starting point and if children’s literature and conversation from the books are used as tools to let students process issues concerning themselves, their lives and their thoughts. The servey was conducted in the form of a web-based questionnaire and the questionnaire responses were then analyzed from three different theoretical perspectives: a socio-cultural perspective, an environmental psychological perspective and Aidan Chamber’s model The Reading Circle. LÄS MER

  2. 2. Läslust eller lästvång – metoder för att inspirera till läsning : En studie av vilka metoder lärare använder för att främja elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Guander; Ingela Bergquist; [2019]
    Nyckelord :läslust; skönlitteratur; skolbibliotek; högläsning; boksamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder lärare uttrycker att de använder i klassrummet för att främja elevers intresse för att läsa skönlitteratur och vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Ramen för vår studie utgår från våra frågeställningar där vi har undersökt hur lärare ser på begreppet läslust. LÄS MER

  3. 3. Elevers syn på skönlitterär läsning : En studie om elevers läsintresse för läsning av skönlitteratur både på fritiden och i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Wartanian; Felicia Höjman; [2019]
    Nyckelord :Läsintresse; genre; stöttning; skolbibliotek; läsförmåga; skönlitterär läsning;

    Sammanfattning : Alla elever kommer till skolan med olika erfarenheter och förutsättningar vilket kan påverka deras läsintresse. I tidigare forskning visar det att flickor har mer läsintresse än pojkar. Elever besöker sällan biblioteket på fritiden även om det visar att de uppskattar dessa besök. LÄS MER

  4. 4. Var är mangahyllan? : En processutvärdering av inköp och exponering av manga vid Umeås filialbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Magdalena Paulsson; [2013]
    Nyckelord :Manga; tecknade serier; folkbibliotek; folk- och skolbibliotek; inköp; förmedling; exponering; läsfrämjande; populärkultur; moralpanik;

    Sammanfattning : Denna processundersökning på kandidatnivå beskriver inköpsprocessen och exponeringen av manga vid Umeås filialbibliotek. Undersökningens syfte var att genom enkät- och fältundersökningar beskriva inköpsprocess, exponering och förmedlingen av manga för att kunna presentera nya förslag för placering, märkning och förmedling av manga vid Umeås filialbibliotek. LÄS MER

  5. 5. ”Ett bibliotek är ett bibliotek” : En kvalitativ utvärdering kring gymnasieelevers uppfattning och användning av sitt skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Arvid Karlsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna utvärdering är gjord vid Slottegymnasiets bibliotek i Ljusdal och syftar till att lyfta fram skolelevernas åsikter kring bibliotekets roll, rum och användning. Jag har använt mig av observationer och semistrukturerade intervjuer för att få fram en bred och kontrastrik bild av bibliotekets användare. LÄS MER