Sökning: "enkätfrågor för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden enkätfrågor för barn.

  1. 1. Förskolepedagogers förutsättningar för att möta barn i behov av särskilt stöd med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan : Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Bergholm; Elsa Lang; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; knowledge; preschool; equivalent education; categorical perspective; neuropsychiatric disabilities; staff shortages; relational perspective; special education; Barn i behov av särskilt stöd; kunskap; förskola; likvärdig utbildning; kategoriskt perspektiv; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; personalbrist; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete i kursen självständigt arbete i förskollärarutbildningen. Problemområdet som studien utgår ifrån är problematiken som kan uppstå i arbetet för att skapa likvärdig utbildning för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). LÄS MER

  2. 2. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Barnkonventionens roll i planeringsprocessen : En studie över svenska kommuners implementering av Barnkonventionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Axel Asp; Anton Johansson; [2022]
    Nyckelord :The Convention on the Rights of the Child; The Children’s perspective; The Children’s rights perspective; Child perspective; the planning process; Municipal spatial planning; Barnkonventionen; Barnperspektivet; Barnrättsperspektivet; Barns perspektiv; Planeringsprocessen; Kommunal fysisk planering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och ge en bild av hur svenska kommuner arbetar med att implementera Barnkonventionen i deras planeringsprocess. Studien genomfördes genom att skicka ut en enkätundersökning till alla Sveriges 290 kommuner för att skapa en uppfattning om vilka metoder och tillvägagångssätt kommuner använder, vilket resulterade i svar från 123 kommuner som studiens resultat baserades på. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares upplevelser av sång, rim och ramsor som ett hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Asserholt; Caroline Södergård; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskola; ramsor; rim; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Ljud, rytm och ögonkontakt är några av de viktigaste grunderna för att ett spädbarn ska utveckla sin kontakt- och kommunikationsförmåga (Riddersporre & Söderman, 2012). Sången och musiken är enligt Eriksson (2013) en viktig byggsten för att kunna utveckla sin kommunikation och hon menar även att alla relationer bygger på just kommunikation (Eriksson, 2013). LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt : En studie om vilka förutsättningar pedagoger och specialpedagoger har att implementera ett språk - och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskola och skola  

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Charlotta Oxnard; Camilla Hallner; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; implementering; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdig utbildning; specialpedagogens roll; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka ramfaktorer som påverkat pedagoger och specialpedagoger i implementeringen av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Metoden för studien var en kvalitativ metod med öppna enkätfrågor. Respondenterna i studien var åtta pedagoger och tre specialpedagoger. LÄS MER