Sökning: "estetiska programmet. Educational sciences"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden estetiska programmet. Educational sciences.

  1. 11. "För att du hör hemma där" - En studie om kvinnliga musiker på gymnasiets estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tove Darelid; [2018]
    Nyckelord :estetiska programmet; jämställdhet; kön; musik; tjejer; undervisning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik aesthetic program; education; equality; gender; girls; music; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur unga kvinnor, eller tjejer som jag valt att kalla dem, som studerar på gymnasiets estetiska program upplever sin vardag inom musiken. Musikbranschen är en ojämställd värld och syftet med denna studie är att identifiera skillnader och orättvisor för att musiklärare ska få större möjligheter att arbeta jämställt. LÄS MER

  2. 12. Elevers tankar om musikteoriundervisning - en enkätstudie om gymnasieelevers uppfattning av ämnet gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Miriam Hjalmarsson; [2018]
    Nyckelord :elevinflytande; gehörs- och musiklära; gruppundervisning; lärstilar; motivation; utbildningsvetenskap; musikpedagogik group education; learning styles; music theory; student influence; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. LÄS MER

  3. 13. Genre som lärandeobjekt inom sångundervisningen. En studie över sångpedagogers syn på genre och dess funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Sandgren; [2017]
    Nyckelord :Genre; Genrebredd; Sångundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Genre; Genre Diversity; Vocal Education; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Begreppet genre är centralt inom musikvärlden och inom musikundervisning. Således är detta ett begrepp vi behöver förhålla oss till. Syftet med studien är att ta reda på vilken funktion genre har i sångundervisningen och hur begreppet kan behandlas. LÄS MER

  4. 14. Planerad spontanitet - komposition och plankning som metod för att lära ut improvisation till trummisar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Oskar Melander; [2017]
    Nyckelord :metodik Music Education; komposition; musik; instrumentalundervisning; trummor; improvisation; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; drums; instrumental tuition; music; composing; methodology; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur egenskrivna och/eller lånade idéer kan användas som metod för att utveckla improvisationsförmågan hos elever på estetiska programmet med trumset som huvudinstrument. Studiens deltagare har efter givna ramar fått i uppgift att planera och sedan framföra egna trumsolo-sekvenser, i syfte att fylla på den egna musikaliska verktygslådan med solistiska verktyg. LÄS MER

  5. 15. Högstadieelevers gymnasieval och estetiska programmets minskade söktryck - En studie med elever från två musikprofilerade högstadieskolor inför deras val till gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fredrik Ohlsson; [2017]
    Nyckelord :musik; Bourdieu; gymnasium; estetiska programmet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik music; aesthetic program; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka högstadieelevers val till gymnasiet och i vilken utsträckning elever från två musikprofilerade grundskolor söker det estetiska programmet. I studien används Pierre Bourdieus teorier om kapital för att utläsa hur elevernas sociala bakgrunder påverkar deras val. LÄS MER