Sökning: "estetiska programmet. Educational sciences"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden estetiska programmet. Educational sciences.

  1. 6. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER

  2. 7. Betyg och bedömning på det estetiska programmet - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att betyg och bedömning inverkar på elevernas musikaliska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Örsta; [2020]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Mätbarhet; Musikaliskt lärande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Grading; Assesment; Measurability; Musical learning; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : During my five years of educational studies at Malmö Academy of Music, and with a great personal interest in the subject, I have observed a trend where measureable factors are increasingly sought after within the educational school system. Within that trend I have noticed a risk in letting the simplicity and bias, that so often permeates measurable factors, influence musical education to a large extent. LÄS MER

  3. 8. En motiverande el- och kontrabasundervisnig - En studie om vad baslärare på estetiska programmet kan göra för att väcka motivation hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Isa Savbrant; [2020]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; El- och kontrabasundervisning; Estetiska programmet; Motivation; Musik; Pedagogik; Electric bass and double bass education; Arts programme; Music; Pedagogy; Educational Science; Music Education.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur el- och kontrabaslärare i gymnasieskolan arbetar för att väcka och bibehålla motivation hos sina elever. Jag har valt att göra denna studie då jag sett och upplevt att elevers motivation påverkar undervisningen i hög grad. LÄS MER

  4. 9. “Jag kan ta mig vart jag vill, jag kan göra vad jag vill och det finns inget som stoppar mig" - en studie om elevers uppfattningar av kreativa lärmiljöer på estetiska programmet i musik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jonatan Sagemo; [2019]
    Nyckelord :Kreativitet; lärande; kreativ lärmiljö; fysisk miljö; elevröster; estetiska programmet; musik; gymnasiet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik Creativity; creative; learning environment; physical environment; student voice; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad en kreativ lärmiljö innebär för elever på det estetiska programmet i musik. Vidare avser studien att ta reda på vilka faktorer som påverkar den kreativa lärmiljön för att förstå hur en sådan miljö kan skapas i skolan. LÄS MER

  5. 10. Konsten att ge feedback I ensemble och till ensemblesångare - en kvalitativ studie om ensemblelärares arbete med feedback på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Isabelle Juhlin; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; ensemble; estetiska programmet; feedback; musikpedagogik; sång; utbildningsvetenskap assessment; educational science; high school; music education; vocals; music programme; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Under många år av studier inom musik har jag som sångare upplevt att jag sällan får samma konkreta feedback som andra instrumentalister i ensemblesammanhang. Många sångare med liknande erfarenheter verkar ha upplevt samma sak. LÄS MER